Friday, May 25, 2012

Yes, i did it !

Assalamu'alaikum wbt

Tangan masih rasa terketar-ketar, degup jantung juga masih ada debarannya. Baru sahaja selesai menempuhi satu misi yang pada awalnya dirasakan amat mustahil untuk menjayakannya, namun akhirnya YES, I DID IT ! 

Kisahnya begini, pada kebiasaan hidup di asrama dengan tandas di luar bilik ini, penghuni sepatutnya membawa kunci bilik setiap kali keluar walaupun sekejap. Nak dijadikan cerita, aku ini jenisnya kurang rajin nak bawa kunci ke toilet, fikirnya sekejap je, nak ambil wuduk! Tapi biasalah, hati dah rasa risau sebab tak bawa kunci dan duk fikir-fikir roomate ada exam petang ni......
 
Bila kembali ke bilik..dangg! pintu terkunci, bilik senyap sunyi! OMG, apa yang dirisaukan sudah terjadi. I have no key >.< nak buat apa ni, dah la sehelai sepinggang dengan shirt and kain sarung, hp dalam bilik. Peluh 'jantan' mula keluar..zohor dah agak lewat. Fikir, fikir untuk cari jalan. Tingg! cuba ketuk bilik sebelah juga senyap sunyi. huhu..rasa ralat jiwa raga (haa tu la sape suruh lewat2 kan solat, time tu memang rasa bersalah sangat sebab biasanya x pernah ralit sampai begini :( )
 
Terus ambil tuala yang dekat penyidai dan sarung kat kepala then pusing keliling bilik untuk ke tingkap my compartment. Yes, tingkap buka..alololo i can see my key hanging dekat suis lampu. Oh, dapat capai my hp after rungkas tingkap sikit-sikit..hehe..sambil tengok belakang hopefully nobody there. Think, and think again, mcm mana nak dapatkan that key...rasa nak guna kuasa mcm cerita yang orang ada kuasa tu dapat tarik je barang guna isyarat tangan..But of cos la x jadi !
 
Sempat lagi berdoa dalam hati "Ya Allah, gerakkanlah kunci itu.." heh..funny, mestila kena usaha something. Tengok belakang nampak ranting kayu, agak panjang tapi tidak cukup panjang utk dapatkan that key. Then, sambungkan dengan another ranting yang pendek sikit, so jadi la panjang..tapi tidak cukup kuat.

Finally selepas cuba beberapa kali, akhirnya kunci terjatuh ke lantai bilik. Alamak ! lagi susah nak ambil. Tapi rupanya makin senang, kais sahaja dengan ranting kayu tu then bila dah dekat dengan tingkap maka gunakan bahagian ranting yang agak kukuh untuk kait naik ke atas bagi keluar dari tingkap. ! Seriously, aku rasa nak bersorak sorang-sorang masa berjaya dapatkan kunci. huhu, sakit urat-urat bahu.

Bila fikirkan kembali..Subhaanallah, Maha Suci Allah yang mendatangkan segala ilham dan kekuatan. Susah sangat kalau tidak dapat masuk bilik huhu. Allah takdirkan ada ranting kayu, ada getah pengikat dan kunci pula ada tali yang panjang senang untuk dikait. Paling penting, USAHA ! 

Itulah pengajaran buatku di petang Jumaat yang mulia ini. Lusa akan mula exam, yes..banyak yang perlu dibaca lagi dan lagi..USAHA sedaya mungkin and Leave the rest to Allah..

SMILE :)

p/s : saja abadikan cerita ini untuk memori di masa akan datang !


4 comments:

  1. Menarik!
    Padanlah status kat FB tu..
    All the best Kak Teah! You can do it, sebagaimana anda dapatkan kunci tersebut hehe ;)

    ReplyDelete
  2. ami! kteah rs x puas sbb xleh nak share dgn sape2..huhu..so share je la kat blog..tulis kat fb mcm susah plak ~

    hehe..tp ptg smlm lepas peristiwa tu mengalami trauma skejap..rs kuat sgt heartbeat n pening2..maybe sbb duk paksa tenaga nak panjt hehe ;p

    ReplyDelete
  3. *Membayangkan aksi2 kak teah* hehe

    Mana new post? Kenapa hilang :(

    ReplyDelete
  4. Ami..hehe cool and macho ;)

    new post tu mengarut banyak, malu je org baca haha :D

    ReplyDelete