Friday, December 31, 2010

kerja

Saya sedang bekerja sekarang. Setiap kali orang tanya kerja apa, saya pun sukar hendak memberi jawapan yang sesuai. Kerja yang sedang saya lakukan sekarang adalah untuk saudara-saudara saya yang belum pernah saya jumpa. Semoga kerja-kerja ini mendatangkan keberkatan rezeki dan keredhaan dari Allah s.w.t.

Konsert Amal Wali Band malam ini. Semoga hujan berhenti seketika dan segalanya berjalan lancar.

saya sangat laaa..penat, dan rindu.

Sunday, December 19, 2010

one hundred ~_^

'when you love what you do, and what you want to do,
then you don't have to work for the entire of your life'

He said to me once i can't answer his question well. He ask me : You want to take the MBBCH, then you want to be a doctor? you know how doctor's work daily? i said (silently in my heart) :Yes, i admit that..im not loving medicine with all my heart, and i even afraid to be a doctor.

~Maybe, that was my fault to make wrong decision. But, i was so satisfied. Because, i know now..what i have to do!

He : Prof Dr Syed Muhsin Sahil Jamalullail. Nice experience and chance to discuss with him! =)
------------------

Failed to make a wise decision
Yes, truely that was a huge mistake people nowadays done in their life. From a very small matter to the big one, everything we have to do begin from our first task- making decision.

Everything happened with a good reason. I lost my dream, but i got an amazing experience to live my life onwards.

----------------------
Volunteer = Sincerity = Tough
Yes, you should be tougher then before. Dealing with human being was not as easy as abc. Be sincere. Just do your task perfectly and smile :)

And now..i think i'm happy with my new routine!
Wishing for His Guidance and Miracle. =)


***
Post ke 100 *clap2* lama betul nak cukupkan seratus..aih2
sy sdg belajar2 menulis dalam english , nak praktis! :D

Sunday, December 5, 2010

hujan dan rindu

Seperti hari-hari yang sebelumnya juga, air mencurah-curah turun dari langit Illahi. Ya, cuaca begitu dingin dan lembab. Musim yang sudah lama aku tinggalkan. Alhamdulillah..nikmatNya ada di mana-mana.

------------
Lama benar meninggalkan alam maya ini. Rindu datang menggerakkan jemari ini untuk mula mengukir kata. Namun, entah apa yang patut dibicarakan, hati tidak pasti. Yang pasti, kerja-kerja yang perlu diselesaikan semakin bertimbun, sedang aku masih terkial-kial dalam memahami tatacara dan segala prosedur.

Detik hati sentiasa bertanya, bilakah kesukaran akan pergi, dan yang datang hanya kesenangan? Namun cepat pula pujukan sampai..usah gusar dan ragu, selagi kau berjalan di atas takdirNya Yang Maha Hebat. Percaturan hidup, semoga berbuah kejayaan besar di akhirat kelak.

Ini bukan rungutan atau keluhan, cuma lontaran kata yang mendamba semangat buat diri. Ya, inilah jalanku, mereka begitu, maka aku begini. Citaku tinggi, setinggi awan, mahu menggapainya aku harus rentasi ribut dan taufan. Sakit demam hanya picisan peluntur semangat, terkadang kekusutan fikiran mengundang air hangat di mata. Aku..harus terus berjalan, sehingga mimpi yang hilang berganti bahagia.

Kawan, tolong aku. Aku belum cukup pandai, aku mahu belajar.

*****
Ayah Bonda keduanya tidak berapa sihat, Allah..sembuhkan mereka, tinggikan darjat mereka..
pelihara mereka..

Allah..mudahkan, kuatkan..hati ini makin tercalar..



*Ingatku dalam doamu..*

masihkah..ada sekelumit belas
mengemis kasihMu Tuhan
untukku berpaut dan bersandar..
aku di sini kan tetap terus mencuba
untuk beroleh cintaMu
walau ranjaunya menusuk pedih!

Saturday, November 13, 2010

'Debu Duka'

Assalamu'alaikum w.b.t.

Baru sahaja selesai menonton Majalah 3 di tv3, dan kali ini dengan kisah letusan Gunung Merapi di Indonesia. Sungguh tragis. Beratus-ratus manusia kehilangan nyawa, harta dan tempat tinggal. Ujian buat mereka yang bukan hanya menguji insan-insan di daerah sana, tetapi juga peringatan buat manusia-manusia yang masih punya nyawa ini. Allahu Akbar, Kau Yang Maha Kuasa.

Melihat mayat-mayat bergelimpangan di dalam debu-debu di halaman rumah mereka, sungguh membuat hati ini ngeri lagi gerun. Lantas menginsafi betapa manusia ini hanyalah hamba yang cukup lemah lagi kerdil, ibaratnya semut-semut yang sedang berada di tanah pamah, lantas di sirami dengan abu-abu bahan bakar. Nah, pengakhirannya hanyalah begitu, walau betapa tinggi dan besarnya pangkat semasa masih punya nyawa. Sanak saudara mereka semua berduka, pada wajah mengundang seribu tanda tanya akan suami atau isteri atau anak-anak, ibu , ayah yang masih tidak dijumpai. Mereka meratap, memohon perlindungan dari Allah, sungguh ratapan itu penuh dengan pengharapan dan deraian air mata. Hanya nama Allah yang bermain di bibir-bibir mereka yang terselamat sementara berjaga-jaga jika ada ancaman seterusnya dari sang merapi.

Terpaku seketika mata ini, lidah terkelu, gambaran asap dan debu yang bergumpalan mengingatkan diri ini akan hari terakhir buat seluruh umat manusia, yakni Hari Kiamat. Sungguh, Allah s.w.t. telah menggambarkan segala-galanya tentang keadaan hari itu di dalam Al-Quran, dan letusan Merapi ini adalah salah satu contoh dan bukti, akan benarnya janji Allah s.w.t. terhadap makhluknya.

Letusan gunung berapi, banjir di beberapa negeri di Malaysia, kes-kes jenayah yang hari-hari semakin pelik dan gila. Itulah dia peringatan dan ancaman dari Pemilik Alam Semesta kepada hamba-hambaNya. Maka, amatlah rugi jika segala yang berlaku ini hanyalah bagai debu-debu yang akhirnya hilang bila angin menyapu pergi, biarlah fenomena semasa ini bisa menggetarkan hati-hati yang makin lalai, menguatkan jiwa yang sedang rapuh, lantas membangkitkan keazaman untuk terus membina hidup dalam Mardhatillah.

Ya Allah, Hanya padaMu kami mohon perlindungan,
Ya Allah, Ampuni kami..Rahmati kami..kasihi kami.
Ameen Ya Rabbal 'Alamin..

Sunday, November 7, 2010

..penghargaan..



Penghargaan buat HafizAdam untuk video di atas,
Terima kasih tidak terhingga buat yang mengiringi kepulangan pada malam itu,
dan
tidak lupa kepada seluruh warga Gen 6, yang mengucapkan selamat jalan, yang mendoakan, yang memberi hadiah dan buah tangan.

Semoga Allah Merahmati kita semua di Dunia dan Akhirat
=)

Jumpa lagi..insyaAllah!

Friday, November 5, 2010

~burung sampaikan rasa pilu, angin terbangkan rasa sedih~

Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah, hujan sedang renyai-renyai di luar sana. Agak sejuk bumi Kelantan pada waktu malam. Alhamdulillah, sudah hari ke 3 berada di teratak ayah bonda, bermakna sudah selama itu aku meninggalkan bumi tumpahnya kasih sayang pada sahabat-sahabat perjuangan. Bumi Cairo.

Kekok rasanya mahu memulakan bicara, kerana tidak tahu hendak bermula di mana. 3 post sebelum ini hanya sebagai 'superficial' pada jalan cerita yang bermacam rasa. Mungkin ada yang faham, mungkin ada yang masih samar-samar. Yang pastinya, Asrarr sekarang bukan lagi penghuni Kota Kaherah, bukan lagi musafir di benua sana, bukan lagi seorang pelajar medic! Jalan di hadapan masih kabur, pulang ke pangkuan keluarga bersama rasa keyakinan dan jaminan dari rezeki Allah Yang Maha Satu.

Gelak tawa mereka, usikan mereka dan pelukan mereka masih terasa. Segalanya rasa bagaikan sedang bermimpi, entah bila akan sedar dari dunia mimpi ini. Walhal, itulah realiti sebuah kehidupan. Semoga aku tidak hanyut terlalu jauh dengan mimpi-mimpi ini, kerana aku harus bangun untuk terus bernafas demi ayah bonda, keluarga dan masa depanku. Sungguh, ujian ini sukar, namun ujian ini juga aku rasa begitu nikmat hidup sebagai hamba Allah.

Setibanya di rumah, baru sahaja mahu merehatkan jiwa yang sedang sesak, dikhabarkan pula akan pemergian nenek tersayang. Allahu Akbar, terasa 'izzahnya dengan Kuasa Allah, Kau Sebaik-baik Perancang, Kau yang mengatur hidup aku yang terbaik untukku. Syukur, walaupun tidak sempat melihat arwah pada saat akhir hayatnya, namun kucupan terakhir itu cukup, dan sudah cukup menyebakkan jiwa ini. Oh, rupanya belum kering air mataku. Kematian itu sungguh sebagai ingatan dan iktibar pada hamba-hambanya yang masih punya nyawa. Al Fatihah buat arwah nenek. Semoga ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dan para solihin. Ameen.



Kini, baru sahaja selesai menatap potret-potret bisu. Walaupun bisu, bagaikan terdengar suara-suara mereka. Hebatnya Allah yang menganugerahkan perasaan ini, Baiknya Allah yang memberiku sahabat-sahabat yang berhati mulia. Kasihnya Allah, yang menyatukan hati-hati kami. Semangat dan doa dari mereka akan menjadi inspirasi untuk aku terus melangkah, isnyaAllah.

*heart*
sesungguhnya aku mula merindui Cairo, dan segala isinya..

Sedih, sedih juga..hidup harus terus berjalan. Sementara menanti bergelar sebagai pelajar balik, mencuba menjadi sebaik-baik anak buat ayah bonda. Semoga Allah meredhai segalanya. Semoga Allah memudahkan segala perancangan dari hamba yang kerdil ini. Mohon doa dari semua! =)

-------------------------
banyaaaak sgt benda nak tulis, tapi tidak tertulis. isk. mata pun sudah kabur. huu.



Sunday, October 17, 2010

JAM 6 with GEN 6

Assalamu'alaikum w.b.t

13.10-Selamat tiba ke lembah tercinta ini. Mereka menyambut dengan senyuman dan gelak tawa sehingga membuatku lupa 'derita-derita' yang tersimpan kemas di lubuk hati. Alhamdulillah, syukur padaMu Ya Allah, jagaanMu yang aku harap, yang aku perlu. Segalanya lancar dan selamat walaupun menempuh sebuah perjalanan yang amat mencabar dengan kesihatan diri yang tidak mengizinkan. Syukur. :)

Senja mengiringi perjalanan meredah kesesakan bandar Kaherah. Sungguh memenatkan tetapi puas. Walaupun terasa penat, namun dipujuk jua hati demi menghargai mereka-mereka yang amat dirindu lagi dicintai, dan juga demi masa-masa yang berbaki untuk digunakan dengan sebaiknya. Semoga perancangan 2 minggu atau lebih ini dapat direalisasikan dengan jayanya. Permudahkan Ya Allah.

16.10-Bagaikan sebuah keluarga. JAM 6 yang sangat menyentuh hati. Segalanya atas rasa kasih dan sayang dalam mengikat hati-hati insan bergelar sahabat. Terima kasih semua di atas segalanya yang telah kalian lakukan. Sungguh tidak terbalas oleh kudrat yang lemah ini. Semoga Allah permudahkan kalian dan kita semua untuk terus mengejar segala impian dan cita. Sehebat mana pun misi yang dituju, tidak lain dan tidak bukan, pengakhirannya kita semua menuju ke satu destinasi yang indah, yang didamba setiap makhluk Allah di muka bumi ini. Syurga yang abadi.

Andai daku menulis segalanya tentang kita, nescaya tidak akan habis dan selesai. Namun, memori yang satu ini tetap akan disimpan selagi hayat dikandung badan. Stay tune ;) banyak lagi perkongsian yang ingin dibicarakan, namun setakat ini sahaja untuk tulisan kali ini. Semoga hati-hati ini terus bertaut walau jarak memisahkan kita.

Akhirnya..kata-kata ini, khas buat kalian =)

Kunang-kunang terbang malam,
sang kerkatu keliling pelita,
wajah-wajah di hadapan berbalam-balam,
hati sebak berair mata..

Yang si gadis berbaju merah,
yang si teruna segak bergaya,
antara benua kita berpisah
InsyaAllah, di Syurga yang indah kita bersua..

~AsrarR- JAM 6- 161010-ARMA~

Tuesday, October 12, 2010

~tak mengenal puitis..hanya, tulusnya hati~

wahai jiwa yang kental,
usah kau resah, usah kau gelisah..
kerana sesungguhnya cinta Allah tetap bersamamu,
dan cinta Allah itu cinta hakiki nan abadi..

wahai jiwa yang tenang,
usah kau bersangka pada yang belum tiba..
kerana sesungguhnya kuasaNya melebihi batas dayamu,
dan takdirNya adalah yang sebaik-baik buatmu..

wahai jiwa yang setia,
usah kau isi dengan bisikan-bisikan penuh dusta..
kerana sesungguhnya Dia Maha Tahu..
dan indahnya ketaatan itu hanya pada Dia..

Wahai Pemilik Jiwaku,
Pandanglah..Lihatlah..Dengarlah..
Jiwa ini berserah..


---------
~Asrarr 12.28 PM-teratak ayah bonda~

Friday, October 8, 2010

dengarkanlah, wahai jiwa.



seiring waktu berlalu
tangis tawa di nafasku
hitam putih di hidupku
jalani takdirku

tiada satu tersembunyi
tiada satu yang terlupa
segala apa yang terjadi
Engkaulah saksinya


Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Melihat
Kau yang Maha Pemaaf
PadaMu hati bertobat

Kau yang Maha Pengasih
Kau yang Maha Penyayang
Kau yang Maha Pelindung
PadaMu semua bertekun

yang dicinta ’kan pergi
yang didamba ’kan hilang
hidup kan terus berjalan
meski penuh dengan tangisan

andai bisa ku mengulang
waktu hilang dan terbuang
andai bisa ku kembali
hapus semua pedih

andai mungkin aku bisa
kembali ulang segalanya
tapi hidup takkan bisa
meski dengan air mata

Lirik Lagu Opick feat. Amanda – Maha Melihat (OST Manohara)

Tuesday, September 28, 2010

CAIRO,
aku sayang padamu......




11 sept ---> 12 oct = Malaysia
13 Oct ---> 2 Nov = Mesir

setelah itu, aku sendiri tidak pasti..kemana arah harusku tuju,
namun, aku ada dia dan DIA Yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang...

Allahu Akbar!!

Sunday, September 12, 2010

selamat



Meninggalkan tanah tandus cairo dengan genangan air mata, sayu betul rasa hati. Sedikit kekalutan dan kecuaian berlaku dan debaran yang tiada henti. Oh, semoga segalanya berakhir dengan baik......

Perjalanan itu teramat panjang ku rasa, malam raya hanya bertakbir di dalam 'badan' airbus, Qatar, sayup-sayup hanya di dalam hati. Doa dipanjat sebanyak yang mampu. Kerana pergantungan hidup mati, bahagia dan duka hanya pada DIA.

Transit yang memenatkan, sambungan penerbangan yang menyeksakan. Tidak tahan dengan 'sakit' yang datang. Makanan yang tidak terjamah kerana tiada langsung selera untuk menelan, lagi-lagi bimbang akan diluahkan kembali. Lantas, lemah longlai melangkah keluar ke arrival hall KLIA.

Namun, di mata hanya bayangan mereka-mereka yang amat aku rindu. Hanya beberapa saat sahaja lagi. Lantas kekuatan mendorong ku untuk mengusahakan tiket yang terakhir.

Ya Allah, alhamdulillah. Segalanya lancar. Bertambah-tambah kegirangan hati dengan hadiah dari Illahi, melihat gumpalan awan-awan yang amat cantik, bersusun rapi, tergantung sepi, di tujahi cahaya senja 1 syawal. :) subhanallah..segalanya terakam hanya di dalam memori.

Akhirnya, tepat jam 720 pm Malaysia, selamat mendarat di bumi berkat kelantan.

oh..banyak rasa nak bercerita, tetapi sungguh sukar mahu menggambarkan dengan ayat-ayat yang sesuai. Sungguh nikmat ini terlalu besar, walau jauh di sudut hati masih ada kegalauan dan kerisauan tentang sesuatu yang dinanti. Syukur padaMu Ya Allah. Aku gembira berada dengan mereka, tetapi separuh hatiku berada di sana, moga Kau kembalikan aku ke sana demi sebuah takdir yang tersurat indah buat kami. :)

InsyaAllah..

******


haaa..tgk, asyik nak gado je kanak2 ni..eeei, eei..geramnya~
anak-anak saudara menggeramkan kerana semuanya comel dan cute...~aaarrggrr :D

Thursday, September 9, 2010

pulangnya anak rantau

Assalamu'alaikum w.b.t.

Dengan ini, saya seperti nama yang termaktub dalam surat beranak, ingin mengumumkan akan keberangkatan pulang ke tanah air tercinta~ demi kasih dan rindu pada kesayangan-kesayanganku sekalian. Semoga perjalanan jauh ini lancar dan selamat. Mohon doa dari sahabat-sahabat semua. :)

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, kepada semua pembaca setia blog ini. [ok, tersangat lah poyo kerna ntah siapa2 laa yg baca blogku ini..psiuu~] MAAF atas segala salah silap yang sengaja mahupun tidak. Sesungguhnya keampunan dari Allah itu lebih aku dambakan. Syawal itu suatu anugerah dari Allah buat hamba-hambaNya, moga sama-sama dapat kita raikan dengan penuh kesyukuran dan keinsafan. Ramadhan, semoga berjumpa lagi pada tahun yang akan datang, insyaAllah dengan izin dan kurnia dariNya. =)

Maka, sesungguhnya, buat pertama kalinya daku bakal beraya di 'rantau asing'. Semoga pengalaman baru ini bisa mematangkan dan memberi kekuatan dalam meneruskan hidup di hari-hari mendatang yang pasti penuh dengan pancaroba. Sepenuh hati hanya berserah dan bertawakkal hanya pada Dia Yang Satu.

Doa..doa dan doa, usaha terakhir dalam menjejak sebuah kejayaan. Ya, dan pastinya kepulangan kali ini mendorong diri untuk lebih mengutamakan apa yang lebih utama. Segalanya telah tersenarai, semoga Allah mudahkan urusan di Malaysia nanti. Kadang-kadang bayu laut itu bisa menambahkan seri semangat waja, apatah lagi usapan ayah jua bonda dikala resah melanda jiwa. Itu pasti tidak akan aku lepaskan.

Perjuangan seorang musafir untuk kembali mengisi 'bekal' sebelum isinya kehabisan dan menyelusuri lorong-lorong hidup di zaman 'kegemilangan' demi mengutip kembali azimat yang berharga. Dengan perkenan Yang Maha Kuasa. Pengeluaran entry dari blog buat kali terakhir di Bumi Mesir, semoga dipanjangkan umur buat diri dan berkesempatan untuk terus 'bercerita' dari Tanah Serendah Sekebun Bunga, negeri Cik Siti Wan Kembang. Nantikan ye~ :p

Sehingga berjumpa lagi. Wallahu'alam.

48. Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Rabb-mu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, dan bertasbihlah dengan memuji Rabb-mu ketika kamu bangun berdiri..]

-ayat 48 Ath-Thuur-


Selamat bertakbir raya!
Allahu Akbar..Allahu Akbar..Allahu Akbar..!

Tuesday, September 7, 2010

cepatnya masa berlalu..

Assalamu'alaikum w.b.t.

Salam 28 Ramadhan buat semua. Iye, sudah 28 hari Ramadhan dijalani, dan ia semakin hampir ke penghujungnya. Sayu, sungguh hati ini makin sayu. Tidak bersungguh mana dapat menghidupkan Ramadhan kali ini kerana batas-batas yang melingkari diri. Masa yang menyempit dengan keutamaan lain pada bulan mulia memaksa diri membuat pilihan yang terbaik buat diri. Walau apa pun, nilaiannya dari Allah, Yang Maha Tahu. Semoga segala kepahitan membuahkan kemanisan yang tiada tolak bandingnya.

Pada saat ini, Alhamdulillah saya telah selesai menghabiskan peperiksaan kecuali ujian lisan pada hari esok untuk subjek yang terakhir. Teruskan berdoa dan berserah dengan sepenuh hati, berlandaskan keyakinan yang padu hanya kepada Dia. Sesungguhnya, hamba itu, hatinya sentiasa mudah untuk berbolak-balik dan lupa. Jangan biarkan hati bersangka-sangka, sangkalah hanya yang baik-baik kerana takdir Allah itulah yang terbaik. Sukar untuk bertenang di ambang kegentingan, ayat-ayat cinta Illahi itu jualah pengubat segala resah. Terasa manis mengenangkan Rahmat dan Kasih SayangNya yang tidak berbelah bagi, terasa hiba dengan perhatianNya pada hamba yang hina.

InsyaAllah, jika tiada halangan, Syawal tahun ini bakal diraikan di awangan. Sungguh tidak sabar lagi untuk bertemu mata insan-insan yang amat dirindui. Tuhan, sampaikan aku kepada mereka. Suatu kepulangan yang benar-benar akan membuat diri teruji. Semoga segalanya berada dalam jagaanMu. Ameen.

Aku pasti akan kembali, kerana segalanya masih belum berakhir..

Saturday, August 21, 2010

Aku manusia

Aku bukan
seperti engkau sangkakan
pura-pura di dalam berjuang

Aku tidak pandai
menyulam rahsia
juga tak pandai
aku bermadah pujangga

Jika ada benci di hati
katakanlah padaku!
rela ku terima walau kutukan
asalkan akidah terjaga

Aku manusia
bukan robot, bukan barangan
punya hati punya perasaan..

***

Fasa Maghfirah dariNya...
makin dekat dan hampir...
Allah, kuatkan..mudahkan...

Monday, August 16, 2010

~Epilog Cinta 2 makhluk~

Pada suatu petang, tiba-tiba dia muncul. Gambar diambil curi-curi sebalik langsir, bimbang dia lari. Speechless, dia warna kuning! dan comel sangat.

Selak langsir perlahan-lahan, yes, dia masih di situ, tepi tingkap bilik. Pelik. Senyap aje, "kamu dari mana?" tiba-tiba muncul. Hati yang rawan makin terselit suka =)


Bercakap dengan dia, tapi dia diam je. Lapar ke? sakit ke? kenapa kamu tiba-tiba muncul? Pelik lg. Isk. Tapi dia sangat comel. Baik je, tidak mahu lari. Suka di hati makin melonjak. :))


Cuba tangkap dia. Dia mula menjauh. "Ala..janganla lari,meh sini meh" cuba untuk memujuk. Hati sudah mula jatuh cinta. Hadiah dariNya kah?


Dia diam lagi. Aku biarkan dia di situ. Tetapi matanya tidak lari melihatku. Kau, aku sedang berduka, tidak sangka kau hadir, aku sungguh gembira. Lantasku tersenyum. :)

Berjaya memegangnya, tapi tidak sampai hati melihat dia meronta minta dilepaskan. Maka, bebaslah kau ke dunia sana. Terima kasih kerana pernah hadir dalam hidupku walau hanya sedetik. Thank You Allah for sending Your Creature, to make me happy. :)

'Pain' = sakit
i need to close,completely close this gate to avoid the transmission of
pain sensation to my brain

Lets revise the Gate Theory, again and again.

p/s : tidak tahu kepunyaan siapa burung yg comel itu, dia bertenggek di tingkap bilik dari asar sampai subuh pagi esoknya. saya suka dia! sejak 23 thn hidup ini,tidak pernah lagi bersua dgn burung warna kuning kecuali pada hari itu. Amazing!

p/s : Kau datang ketika duka dan bintang bercahaya tunjukku ke jalan syurga~

Sunday, August 15, 2010

pelembut jiwa





air mata keinsafan
yang mengalir di malam sepi
inilah dia pelembut jiwa
bagi mendapat kasih Illahi

rintihan di pertiga malam
dari seorang hamba yang dhaif
kerna mengenang segala dosa
moga mendapat keampunan
dari Illahi

setiap kekasih Allah
menempuhi jalan ini
untuk mereka memiliki
kejayaan

ayuh bersama kita susuli
perjalanan kekasih Allah
agar kita tiada rugi
dalam meniti hidup ini

air mata keinsafan
yang mengalir di malam sepi
inilah dia pelembut jiwa
bagi mendapat kasih Illahi

deraian air mata ini
titisan yang paling berharga
buat menyimbah api neraka
moga selamat di titian sirat
bahagia menuju syurga abadi

*****

Thursday, August 12, 2010

salam kemaafan

Assalamu'alaikum w.b.t.

Salam Ramadhan buat semua. Tadi sempat telefon rumah, borak-borak dengan ayah. Ayah cakap, nanti minta maaf dengan kenalan yang rapat-rapat, takutnya ada yang pernah kita buat salah tapi tidak terperasan. Takut-takut hal yang demikian yang membuatkan sukar untuk belajar dan sebagainya. Benda tu bunyinya biasa saja. Tetapi apa salahnya jika selain usaha sungguh-sungguh buat kali terakhir ini, hubungan dengan sesama insan perlu dibersihkan dari sengketa dan yang paling penting ikatan hati dengan Allah Yang Satu terus utuh dan dikuatkan lagi.

Justeru itu, buat yang mengenali diri saya, saya mohon agar dimaafkan segala kesilapan dan kesalahan, pada tulisan, percakapan, riak muka atau tingkah laku yang mengguris hati dan perasaan sahabat-sahabat. Mungkin saya tidak nampak, tetapi mungkin anda yang merasainya dapat melihat tanpa saya sedar. Maafkan saya. :)

Maaf juga, tidak pandai rasa nak mengolah ayat. Semoga di bulan yang mulia lagi berkat ini, kita dapat perbaharui ukhuwah dan persahabatan, jika tidak pernah kenal pun, ikatan sebagai sesama muslim itu tidak akan pernah padam selagi mana Islam yang kita bawa sebagai Ad-Din.

Oklah, setakat ini sahaja. Semoga Allah Redhai segalanya.

--------------------
Terima kasih Allah, atas kurniaan anugerah yang tidak ternilai, Ayah dan Bonda.

sesekali hati perlu diusik..sesekali jiwa perlu dilembutkan..



Monday, August 9, 2010

Allahu Akram


Ramadhan Kareem :)
seandainya ini Ramadhan yang terakhir,
maka sebatikanlah jiwa dan jasadku
untuk mengecapi setiap kelazatan ibadat di dalamnya
izinkan aku merasai keberkatan bulan mulia ini
dengan sepenuh hati.

menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak,
mencuci saki baki kotoran dosa yang kian menebal,
..Ya Ghaffar Ighfir zhunubana..

~tahun ini ada lampu cantik dalam bilik. Seronok! ;)

Wednesday, July 28, 2010

satu tahun :)


Genap satu tahun
di dalamnya ada tangis, ada duka,
ada ketawa, ada bahagia,
segalanya tentang sebuah pengalaman,
sejarah hidup hamba,
yang bila-bila masa akan padam
dan hilang..

Namun,
semangatnya tidak pernah luntur,
kerana dengan namaMu aku bermula,
dan dengan namaMu jua,
pasti aku akhiri..

jangan dilihat pada batang tubuh,
dia yang menulis,
lihatlah pada isi apa yang dicoretnya,
kerana,
sungguh dia tidak sebaik yang lain,
hanya seorang perantau
yang hanya mampu merenung
terbenamnya mentari di lantai pepasir sahara..
..tetapi berharap akan terbitnya sinar baru di hari esok..

=)

Monday, July 26, 2010

Strong Willing

Assalamu'alaikum w.b.t

Asrarr kembali mengangkat 'pena'. Alhamdulillah, pada umur 23 tahun 10 hari, aku masih lagi diberi nafas dan nyawa untuk terus berkelana. Alhamdulillah, pada saat ini aku masih ada keinginan untuk menggunakan segenap upaya tubuh kecil ini, untuk menghabiskan sisa-sisa perjuangan yang tidak pernah selesai. Allahu Rabbi, bukti kekuasaanMu ada di mana-mana. Ada pada setiap insan yang Kau beri nikmat dan ujian.

4 July --> 20 July
Tempoh masa di atas adalah cuti buat diri aku pada sesi ini. Tidak sampai sebulan cutinya, tetapi itu pun sudah cukup agak membosankan. Silap aturan diri juga kerana tidak pandai mengatur masa. Namun, disebaliknya ada kepuasan tersendiri kerana berjaya melangsai beberapa janji dan perancangan yang tertangguh. Alhamdulillah :). Oh, ulang tahun kelahiran kali ini agak berbeza, mungkin kerana 'terselamat' dari aura keputusan peperiksaan seperti tahun-tahun yang lalu. Bagus juga, sekali sekala menggembirakan hati. Sudah 23 tahun rupanya, hm..bonda suruh balik mengundi! XD

-21 July-
Keputusan peperiksaan akhir tahun 2 telah keluar. Sekali lagi, aku gagal untuk melepasi tahap lulus untuk ke tahun 3. Alhamdulillah, Allah masih memberi peluang untuk aku menambahkan amal di bulan Syaaban dan Ramadhan ini, amal yang tidak semua berpeluang memilikinya. Semoga ini yang terbaik. Apalah sangat kan, tidak mati pun baca buku banyak-banyak kali. Terkilan dan ralat rasa jiwa untuk mengkhabarkan berita tidak enak ini. Ampuni aku Ya Allah..aku amat mencintai ayah dan bonda sehingga rasanya tidak mampu untuk mengguris hati dan perasaan mereka lagi.

"..alam bagaikan membisu, arus sungai Nil pun mengalir lesu, mendengarkan tangismu.."

Hamba, sukar rasanya tidak berandaian. Pasti ada walau sedikit. Perlu segera padamkan sangkaan buruk, perlu segera hilangkan segala halangan. Manusia melihat, pelbagai nilaian mereka pada hamba ini. Aku tiada kuasa untuk menghalang. Biarkan, hiraukan sahaja. Yang penting, Allah...jangan Kau tinggalkan aku.

Bersiap siaga untuk exam dur september. Semoga yang terakhir ini membuahkan kebahagiaan, ketenangan dan keredhaan. Mohon doa dari semua =)
---------------------------------------------------
Khas buat mereka yang sepertiku :)

Dear my fellow friends..

I just really want to share 'what-i-will-paste-below' to all of u..what ever condition we are now, no matter what, as we are brothers and sisters, i believe we'll be SOMEBODY in the future. Have Faith.

" Lamenting the unfinished elegy, regretting one's helplessness,
Fearing the passing time, I only live for my belief,
Let the future generations be the judge,

YOU are passionate, fierce like roar of the desert storm,
YOU are resolute, unyielding like the lone cliff standing on its own,
YOU are like a sword that swept through a battle lonely, as you gaze upon the moon,
YOU are calm, untouched like a droplet of water,
YOU are gentle, soft like the falling flower petals,
YOU are praised through generations but YOU are just a mere mortal who silently laments the sunset "

there's no others..just YOU.

[copy and paste from soundtrack Legend of condor Heroes..;p]


p/s : panjang plak entry kali ni ;p .jangan lupa banyakkan doa malam nisfu syaaban (selasa-27 july) doa dari jiwa yang tunduk dengan penuh rasa kehambaan, moga-moga Allah makbulkan. =)

Monday, July 19, 2010

terapi sekeping hati

***
ku menatap dalam kelam

tiada yang bisa ku lihat
selain hanya namaMu
Ya Allah..

esok ataukah nanti

ampuni semua salahku
lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
jadikan aku selamanya
hambaMu yang selalu bertaqwa

ampuniku Ya Allah
yang sering melupakanMu
saat Kau limpahkan kurniaMu
dalam sunyi aku bersujud
padaMu..

Pada Mu Aku Bersujud
-Afghan-

********************


{hati yang kering, perlu dibasahkan, hati yang rosak, perlu disembuhkan, hati yang sakit, perlu diubatkan. Hati-hati menjaga hati, kerana hati, jika parah maka hilang segala penawarnya}




Wednesday, July 14, 2010

-prolog-

Assalamu'alaikum w.b.t.

Jari terketar-ketar menari di papan kekunci. Suhu badan naik mendadak, lemah longlai jiwa dan raga. Kerana apa semua ini? desas desus keputusan akan keluar tidak lama lagi membuat segalanya rasa tersentak, kaku.

Berangan mendapat hadiah istimewa tahun ini. Ya Allah..mungkinkah? tidak mahu bermimpi, cuma berharap. Masa masih ada, teruskan berdoa tanpa henti..Allahu Rabbi, maafkan aku.

Mohon doa dari semua, semoga segalanya yang terbaik buat kami...Allahumma ameen.

Monday, July 12, 2010

wajah baru =)

Alhamdulillah, setelah sepetang duk main tukar itu, tukar ini, ubah situ, ubah sini, maka inilah hasilnya. Hehehe..pelik juga kenapa tone warna biru laut yang dipilih. As all knows, im a yellow girl! ;p. well~ maybe sebab nampak damai dan mahu tukar selera. Mungkin tiada yang menarik sangat dengan perubahan yang berlaku, apa pun, i love it! just need something new and peaceful for refreshment.=). But, the shoutbox, i don't know how to change it-not so pro~ as my 'sifu' tidak munculkan diri, as dia dah balik malaysia. Selalunya ada lah seorang itu bakal menjadi mangsaku ;)

-post-exam-
Anyhow..sangat serabut the last few days, sampai buka blog pun rasa tidak seronok. Tapi hari ini, semangat pula duk menilik 'dia' ni. Banyak benda nak tulis, nak kongsi. Peperiksaan akhir telah berjaya ditamatkan dengan jayanya pada 3 July lepas. Syukur pada Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, segalanya dapat dilalui dengan baik, I just do my part, then leave the rest to Allah. My hope and my pray to get His Mercy and Miracle.

-kepulangan-
Lately dah makin ramai sahabat-sahabat pulang ke tanah air tercinta. Seronok dan cemburu melihat mereke. Sedih pun ada, sungguh tidak menyukai perasaan ditinggalkan ini. Tetapi, lumrah hidup sememangnya begitu. InsyaAllah, semoga aku juga dapat menjejaki mereka, dan dengan lebih tepat lagi dapat bertemu mereka yang aku amat rindui. [Ameen..moga Allah izinkan]

-cuti-
Cuti yang dinanti-nantikan sudah pun tiba. Selesai sahaja oral terakhir tempoh hari, terus mematikan diri, bagai tidak mahu bangun, huhu. Tetapi alhamdulillah, masih ada kesedaran untuk bangkit ;). Dalam fikiran pelbagai benda rasa nak buat. oh~ ikutkan hati, mahu sahaja aku terbang pulang....T__T, hati, sabarlah ye..kejap sahaja lagi. Yang pastinya, walau bagaimana sekalipun cuti ini dihabiskan, semoga segalanya Allah redha, dan bermanfaat kepada diri dan ummah!

-penantian-
Setiap masa, aku mengira detik. Saatnya hampir tiba. Masa yang berbaki adalah untuk terus doa dan berdoa, selain mempersiapkan diri dengan segala persiapan yang sewajarnya. Allah..dengarkanlah rintihan hati ini, dan hati-hati kami semua. Hilangkan segala resah, kuatkan keyakinan dan sangka baik, kami berserah hanya padaMu. Kurniakanlah yang terbaik buat kami semua. =)
------------------------------------------

Entry kali ini bercampur baur nampaknya. Hmm, aku sedang cuba mencari idea terbaik bagi menyambung cerita yang terbengkalai. Rasa bersalah pula sebab membuat kerja sekerat jalan begitu. Sebenarnya 'cereka APD' itu datang secara spontan, masih kabur kronologi dan pengakhirannya. Hasrat di hati, agar dapat habiskan menjadi karya peribadi. Tengoklah, jika idea mencurah-curah memang taknak berhenti menaip gaya jari ni. isk. Apa-apa pun, i'll try to finish it! even some tidak logic dek akal. :P

kepada semua~ selamat bercuti, semoga dapat habiskan waktu yang lapang ini dengan sebaiknya, don't waste it, coz it will kill u...beware!

Friday, July 9, 2010

......................

do you miSS me?

YES, i already miss u..


sorry, i can't make it..will update soon, this is the time to add more input into mine, then i can give it's benefits to you..

when emotional became more powerful than logical, i can't hold it. Need some more time.

i'll be back.

miss Home

miss Him

end.

Sunday, June 20, 2010

berpisah dan terpisah

Setiap kali buka blog ini, dalam hati rasa semangat mahu menulis segala-galanya. Tetapi sesekali jari berhenti berlari-lari. Terlalu banyak perkara mahu dikongsi dan diceritakan. Lebih kepada sebagai 'khazanah' buat diri ini. Liku-liku sebuah hidup yang entahkan bila bakal tamat. Bila-bila masa sahaja mungkin blog ini akan kehilangan pemiliknya, dan mungkin selepas sahaja tamat entry ini ditulis, tiba-tiba nyawa melayang pergi, Hanya Allah Yang Tahu detik masanya saat itu. Seandainya begitu, semoga ia adalah sebaik-baik pengakhiran buat diri yang hina ini.


Koreksi diri sekejap sebelum bicara bermula. ;). Perpisahan. Sepanjang aku hidup di dunia ini, sudah terlalu banyak melalui episod sebuah perpisahan. Lebih-lebih lagi setelah mengembara menjadi seorang perantau. Berpisah dengan keluarga, ayah dan bonda, adik beradik, anak-anak saudara dan sahabat-sahabat seperjuangan suatu ketika dahulu. Pejam celik, pejam celik, sudah hampir 4 tahun rupanya ranjau perantau ini aku harungi. Dan, sudah hampir 1 tahun 8 bulan sejak kali terakhir aku menapak pulang ke teratak nun jauh di sana. Rindu dan teringat pada yang tersayang sudah selalu menjadi rutin, datang dan pergi tidak kira masa dan ketika. Namun, segalanya perlu ditahan dan dikawal, demi sebuah jalan perjuangan yang tidak pernah selesai.

Terbaru, aku bakal berpisah jauh dengan kakak yang amat aku rindui, beliau sudah pun berkeluarga dan sudah ada 6 orang anak pun. ;p, Rindu padanya, dan juga anak-anaknya yang suatu masa dulu pernah berada diribaan ini, dan pernah menjadi 'anak' padaku buat seketika. Tak sangka inilah Perancangan dariNya, tak sempat untuk aku mengejar untuk berjumpa seketika memandangkan kekangan masa dan jarak yang amat menyukarkan. 4 tahun kita akan berjauhan lagi ye, dan lebih kurang 4 tahun juga lagi tempoh untuk aku terus berkelana di sini. Semoga Allah mudahkan segalanya, dan semoga ini bukan perpisahan yang terakhir buat kita. Sama-sama doakan agar kita semua akan dapat dikumpulkan kembali bersama ayah bonda tersayang, insyaAllah :)

Dalam hati terasa suatu perasaan sayu, bercampur sendu, dan membawa kepada sebak dan sebu di dada. Kadangkala yang berlaku sungguh diluar kemampuan seorang hamba. Kita, harus sentiasa tabah dan bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan. Bukan menyerah kalah pada perasaan, tetapi sebagai persediaan untuk menghadirkan hati yang benar-benar redha dan sabar. Pada aku, perpisahan itu amat menyakitkan kerana ia membuahkan rindu yang entah bila akan terlerai.
--------------------------------------------------------------------------

Kepada Kak Jie dan Abg Din serta anak-anak ( Danial, Nurin, Haziq, Wazif, Batrisya and Farzana-oh!Thank God i still remember all their names ;p], selamat berhijrah-semoga permusafiran kalian diRahmati dan dilindungi Allah sentiasa. "abg Din, after 4 years, we will be 'A Doktor' ya! ;) insyaAllah...~"
---------------------------------------------------------------------------

p/s : erm, erm..cereka APD : i'll continue after exam ya~ haha..hr tu terpost silap timing..adeih~
erm, erm..hari ini dapat lagi seorang anak sedara lelaki..waaa...alhamdulillah!
erm, erm..sesuatu telah berlaku pada hari exam tempoh hari..bakal dikongsikan, bila tiba masanya~
erm, erm..4 hari lagi untuk Physio yang best! ;p [doakan saya rajin, serius..saya mahu rajin, rajin dan rajin!]

Thursday, June 17, 2010

dariku untukmu

Assalamu'alaikum w.b.t.

Hai awak, kesian awak kesunyian sebab saya busy baca buku. Moga-moga awak tidak bosan sendirian di sana ye. Saya saja menulis kejap ni, esok saya dah exam la, rama-rama sudah terbang dalam perut ni, bergelora juga kadang-kadang, rasa macam nak muntah. Wekkk!~ isk..moga Allah ampunkan dosa-dosa saya dengan derita ini. Awak doakanlah saya ye, saya tak mahu exam biochem dah, cukup lah sekali esok buat kesekian kalinya. Semoga Allah Redha. Saya pun tak tahu apa perlu saya ucapkan lagi. Rasa mahu jerit sekuat hati, melepaskan segalanya pergi. Mahu kepuasan dan kebebasan! Tapi, hakikatnya hamba itu, pasti terikat sentiasa denganNya kan, dan ikatan itu adalah ikatan Iman, Iman itu jika dibiarkan tanpa ujian, pasti dia lemah..maka ujian itu menjadi pemangkin kuatnya iman.

Saya sedang pulun-pulun baca lagi ni, sebab saya takut la tak ingat. Yela, macam trauma plak rasa.isk.isk.Moga Allah kuatkan ingatan saya. Awak doakan ye.

Hm..baiklah, semoga gembira di sana, dan saya di sini pasti turut bahagia melihat kebahagiaan awak. Jangan sedih-sedih ditinggalkan ye. Saya sayang awak. ihik.hik. :D

bye2..jaga diri..
wsalam. w.b.t.

Awak itu yang bernama 'NEVER GIVE UP', stay by my side-honest n true!

saya..AsrarR, pemilik awak.
-------------------------------------

p/s --> ;p


Friday, June 11, 2010

Jangan Tinggalkan Aku

Tatkala jiwa sesak dengan debu-debu dosa,
iman melemah mengetuk pintu hati,
nafas terasa semput,
kerana seakan nyawa itu ditarik pergi.

kaku,
kaki melangkah,
terseret menyeret sampah maksiat
busuk lagi memualkan..!

Jurang itu terlalu dalam
seorang demi seorang jatuh
sayup-sayup kedengaran jeritan maut

namun hamba,
kenapa masih kau berdalih?
haruskah kau mungkiri lagi?
tiada lagi janji diatas janji,
tiada lagi nanti diatas nanti,
kerana segalanya pasti.
jangan sampai kau dilupakan,
jangan sampai kau keciciran,

Tuhan,
KasihNya Engkau..
SayangNya Engkau..
DekatNya ENgkau.

hanya satu,
Jangan Tinggalkan Aku

Wednesday, June 9, 2010

Cereka i : APD

Sebaik sahaja kereta abang berhenti di hadapan teratak kami, terus aku berlari masuk ke rumah. Sungguh aku tidak sabar lagi menemui dua insan yang istimewa dalam hidupku.

"mak..ayah.., mak..oo..mak"

Isk,mana mak ni..hurm. Aku memasuki ruang membaca tempat ayah selalu berehat. Kosong. Aku kembali turun ke tepi rumah, di situ ada pohon rendang tempat ayah selalu melihat langit biru. Kertas nipis di tanganku masih utuhku genggam kemas. Aku mengukirkan senyuman manis.

"ayah.." senyumku tidak tertahan-tahan lagi, sambil menahan gelojak rasa gembira dan penuh syukur.

"ayah..orang dapat keputusan cemerlang, tengoklah ni"

Aku menghulurkan kertas nipis itu sambil memandang wajah ayah, ayah senyum, senyum yang luar biasa.

"alhamdulillah...tahniah anak ayah"

terus tubuhku dipeluk erat, sungguh bahagia saat itu.
---------------------------------------------

"mak..mak.."

aku berlari ke dapur, mencari jantung hatiku. Mak ada di situ, agaknya mesti mak dah tahu, kerana reaksi wajahnya yang amat ceria. Tanpa sepatah kata, aku dipeluk erat, dahiku dicium mesra. Bahagia lagi. Air mata kegembiraan menitis laju.

"tahniah...semoga anak mak ni terus berjaya dengan cemerlang"

"insyaAllah..tak sangkanya mak keputusan ini, terkejut sangat" balas aku teruja.

-----------------------------------------------

"mak..sakitnya kepala ni..tak tahanlah.." adu aku pada mak yang sedang berehat di ruang tamu.

"marilah baring dekat mak" balas mak, mesra.

Lantas terus aku rebahkan kepala di riba mak, lega sangat. Terasa jari mak membelai-belai kepala yang sedang berdenyut hebat. Bagai terbang segala perit yang memcucuk sebentar tadi.

"mak..rasa tak tahan la, penat nak pergi sekolah. Letih sangat, hari-hari balik jalan kaki. Sekarang selalu panas kan. isk." bibir ku merengek keanakan lagi.

"kakak kena sabar lah, kan tak lama lagi dah nak habis sekolah..nanti bila dah masuk university, dah tak rasa la semua ini" balas mak, lembut.

"hurm..ye juga, tak sabarnya nak habis sekolah." kataku lagi, terpujuk.
----------------------------------------------------------

Hari itu, aku keseorangan di dalam bilik tidurku. Terasa ingin mengemaskini bilik yang sekian lama tidak berkemas. Sunyi saja teratak kami, ayah di biliknya, mak di dapur barangkali. Sudah hampir maghrib, hari seakan mahu hujan. Lantas aku berlari ke beranda tingkat atas rumah untuk mengangkat kain, bimbang tempias hujan. Semasa menuruni tangga, aku berselisih dengan mak yang hendak ke ruang tamu. Kain-kain kering aku lambakkan di atas tikar mengkuang, fikirnya lepas maghrib nanti akan aku lipat. Saat itu, dada terasa semacam debarannya, kepala sedikit pening.

Aku kembali ke bilik, dan merebahkan diri ke atas katil. Rasa mahu rehat sekejap. Tidak lama aku bertahan, aku merasa sangat tidak selesa, pening dan dada semakin mencucuk. Aku ingin menjerit memanggil mak dan ayah, tetapi tiada suara mampu dikeluarkan. Aku berusaha lagi, cuba merangkak menghampiri pintu sambil tangan menekan dada yang semakin perit.

"ayaaah.." suara aku keluar bagai tidak mahu. Sekali lagi aku cuba, sekuat mungkin.

"maak" aaah!, sakitnya. Air mata bagai mahu keluar. Aku rebah. Terdengar sayup-sayup suara ayah memanggil namaku.

"kakak...kakak..kenapa ni" aku terasa tubuhku dibangunkan, dan pipiku ditampar-tampar lembut oleh tangan kasar ayah. Tapi saat itu, aku rasa amat lemah. Mataku pejam rapat.

------------------------------------------
*bersambung*

Tuesday, June 8, 2010

aku, eXam dan dot.dot

Hari ini 8 June 2010- aku bergegas bangun dari lena yang panjang. Sungguh lena tidurnya sehingga tidak sedar hari sudah siang. Penangan 'sakit' yang memeritkan dari hari sebelumnya yang mendesakku hanya baring dan memejam mata. Sakit itu memang la, tapi jiwa turut juga sakitnya kerana tiada satu pun yang mampu dibaca dan dihafal sepanjang itu. Sedih.

Mencongak-congak baki hari yang tinggal, gusar amat. Janganlah aku terlantar 'kesakitan' lagi kerana aku sudah tidak punya masa selain masa yang tinggal ini. Minda cuba untuk menyematkan rasa positif, hati cuba untuk yakin. Oh~ sungguh aku tidak sabar lagi untuk meninggalkan buku-buku ini, oh~ sungguh aku tidak sabar lagi untuk mendapat buku-buku baru. Oh~banyaknya benda yang aku tidak sabar. hurm~ bersabarlah, sikit je lagi.

Buka je buku, terasa nak menulis..sungguh mengada! ok, hari-hari setelah ini adalah hari untuk 'menggila', moga Allah kuatkan aku dan dia juga. :)

-----------------------------------
random~
-hurm..ok, aku sungguh cemburu sebenarnya, asal bulan 6 je, family buat majlis, waaa~rindunya nak makan gulai kawah-hukhuk..sampai hati..terlepas lagi. T__T [12 june]
-hurm..ok, aku sungguh terkilan sebenarnya kerana aku tidak akan sempat ketemu dengan kakak sekeluarga, mereka akan berhijrah jauh~[26 june] hukhuk, moga kita dapat jumpa lagi neh. sob3.
-hurm..ok, aku sungguh cuak untuk exam kali ini kerana..........................................[biar aku aje yang tahu..walau mungkin ada yang tahu] TERtekan sangat kot.kan?
-hurm..ok, sesungguhnya aku mahu segera cabut pulang setelah abes exam 3 July, haha~ [berangan!]
-hurm...ok, walau apa pun, aku yakin..Allah sentiasa ada, Dia Maha Tahu, Maha Pemurah, Maha Penyayang =)

Monday, May 31, 2010

Doa

Tidakku mahu bertanya khabarmu,
Kerana ku menunggu,
Tibanya saat aku,
Merasai sendiri jiwamu..
----------------------------------------------------------------

Doa itu senjata,
doa itu 'barrier',
doa itu 'booster',
doa itu harapan,
doa itu pergantungan,

segalanya hanya dengan
hati yang ikhlas,
yakin,
sabar
dan
tawakkal

--------------------------------------------------

Tujuan hidup kita sama,
Teruslah berjuang,
Tulus hanya untuk Allah,
Mencintai Allah adalah tuntutan,
Cinta Allah cinta yang pasti.

Kerana..
Sesuatu yang ku sendiri tidak pasti
Adakah engkau ditakdirkan untukku,
Semua hanya andai engkau milikku...


Wednesday, May 19, 2010

bina Masjid ;)

Assalamu'alaikum w.b.t.

Hampir setiap kali menelefon rumah, pasti topik ini memjadi bicara bonda. Iya, tentang pembinaan masjid. Seronok sekali ayah dan juga bonda berkongsi cerita dengan aku, tidak sabar barangkali mahu melihat masjid yang sudah lama dalam impian ayah untuk terbina dengan jayanya. Alhamdulillah, syukur hanya pada Dia kerana jalan telah dibuka seluasnya oleh Allah Yang Maha Pemurah yang telah memudahkan segala urusan mereka di sana.Walau aku di sini hanya mampu merasa bersama kekalutan dan ke'busy' an ayah, itu sudah cukup mencukupi. =)

Seronoknya rasa jika dapat turut menyumbang walau sedikit dalam pembinaan masjid itu. Bak kata bonda, 'Infak untuk bina masjid ni boleh bawa sampai mati, selagi ada muslim yang menghidupkan masjid itu kelak, selagi itulah pahala kita berterusan' Subhanallah, moga-moga segala bantuan dan sedekah jariah datang dari hati-hati yang ikhlas kerana Allah. Dan, moga-moga juga akan ada peluang untuk aku turut serta dalam menjayakan projek ayah ini, turut sebagai apa pun tak tahu la tu, kita tengok nanti ye ;p

Masjid yang bakal dibina ini sebenarnya bagi menggantikan surau ayah yang semakin usang dimamah usia. Surau yang menjadi saksi zaman kanak-kanak aku yang penuh nostalgia, dan juga surau, teratak awal pengajianku dahulu. Sejak aku masih di Malaysia lagi ayah ada tersebut akan ingin membina masjid baru, kerana katanya jemaah semakin ramai dan nak tambah kemudahan untuk orang kampung supaya selesa. Murninya hatimu ayah. Tak sangka begitu ramai yang menghulurkan bantuan bagi projek ini, melibatkan juga bakal ayahandaku ;), alhamdulillah moga-moga urusan yang baik ini Allah mudahkan. InsyaAllah pembinaan akan bermula pertengahan Jun ini jika tiada halangan.

Segala perbelanjaan untuk binaan masjid ini adalah atas sumbangan orang-orang kampung dan sesiapa yang bermurah hati. Memandangkan pembinaannya sedang dalam proses, maka sudah tentu bantuan masih diperlukan. Sengaja aku bercerita di blog yang tidak berapa dijenguk orang ini, kot-kot ada tangan-tangan pemurah yang mahu membantu. Jika ada, boleh maklumkan pada AsrarR ye. [Saya serius ni]. =)

Ayah nak bina masjid dikampung, aku sedang pulun nak exam, Kakak akan terbang jauh pula, maka bertebaran semua anak-anak ayah. Moga Allah akan kumpulkan kita kembali pada suatu masa yang indah tanpa tertinggal walau seorang. InsyaAllah.

Tuesday, May 11, 2010

..Nota cinta..

Andainya dapatku menulis
nota-nota cinta
buat diriNya
inginku titipkan bersama
semua kuntuman bunga
yang indah berseri
ku sembur haruman mewangi
bersama kata-kata puji
sedang Dia Tahu
kasih dan cintanya aku
menjalin ikatan menuju ke syurga

cintaku kepada Dia
rinduku hanya padaNya
kasihku tulus buatNya
setiaku balas kasihNya
kasihku kasih yang setia
pada Yang Punya

dambaku pada Yang Esa
pujian hanya buatNya
akurku kebesaranNya
teragung Maha SuciNya
taatku hamba yang hina
pada Pencipta

kiranya aku hilang arah
jalan hidupku berubah punah
namun kasihNya
tak pernah akan musnah
belas RahmatNya
terus mencurah-curah
nur hidayahNya
semakin cerah

-saujana-

~bicara ini manis..menusuk kalbu~

Sunday, May 9, 2010

jantung hatiku

bonda.. :'(

-----------------------
Tiada kata yang mampu kuungkap lagi duhai bonda, jemariku terhenti hanya di situ. Sungguh tidak manis membiarkan ia tergantung begitu sahaja bukan. Maka, hari ini jemari ini kembali menari. Bonda, apa khabar dirimu? Saban hari aku rindu, bila sakit ini datang makin aku rindu. Aku tahu, dirimu di sana pasti sedang sibuk melayan cucu-cucu dan anak-anak di teratak kita kan?. Sabarnya dirimu bonda, aku kagum.

Dahulu, dirimu tegar membesarkan 11 orang anak, yang bermacam kerenah dan ragam. Masih ingat wajahmu yang manis, sirna ketegasan saat anak-anak kenakalan. Sendumu tiada kelihatan kerana hilang dibalik kerut usia yang makin bertambah. Sekarang, kasih sayangmu melimpah buat anak-anak kecil pula. Terkadang aku kesian melihat kepenatanmu saban hari, sabarnya dirimu bonda, aku mahu jadi sepertimu.

Sudah hampir dua tahun tidak ketemu, mendengar suaramu yang merdu mengubat rindu. Terbang segala resahku tatkala tawamu yang enak menerobosi pendengaranku. Bagaimana agaknya perasaanmu saat ini duhai bondaku, inginku merasai bersama sepertimana 22 tahun dahulu,aku pernah mendiami tubuhmu. Jantung kita berdegup seirama dan sekata. :'(

Moga kita berkesempatan untuk bersua lagi ye bonda, InsyaAllah..daku pasti pulang.! kerana rindu ini sudah tidak terbendung lagi, kerana pelukanmu aku damba.

aku amat mencintaimu bonda, moga kasih sayang Allah menyelubungi dirimu, duhai bonda.

10 sen

aku tak faham
kadang-kadang,
aku rasa aku mampu
tapi seringkali
aku rasa bagai terhempap

aku tak faham
kadang-kadang
aku rasa aku dah buat yang terbaik
tapi seringkali
usaha ku dipertikai

aku tak faham
kadang-kadang
aku rasa sudah cukup sabar
tapi seringkali
aku melenting mengeluh tertekan

aku tak faham
kadang-kadang
aku mahu menjadi baik
tapi seringkali
niat murniku disalah erti

aku tak faham!!

maka,
bilakah masanya akan aku faham
percaturan hidup ini?
atau..
sebenarnya aku yang tenggelam
dalam dunia sendiri..

sakitnya Allah sahaja yang tahu, lebih sakit dari ulcer yang diselaputi garam!

Allah, ampuni kami..rahmati kami.

Wednesday, May 5, 2010

Usaha

Assalamu'alaikum w.b.t.

Petang jumaat lepas, aku ditakdirkan berada dalam suatu majlis yang indah. Sudah lama rasanya tidak mendengar kalam-kalam penuh semangat sebegitu. Lebih tepat lagi sudah lama tidak berkumpul bersama-sama untuk bersembang dan makan! =D. Pengerusi majlis mempersembahkan ayat al-Quran bersama terjemahan yang cantik sekali, terpaku seketika.


Kisah kelahiran Nabi Isa a.s.

Surah Maryam ayat 23, 24 dan 25.

23. Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa dia (bersandar) pada pangkal pohon kurma, dia berkata: "Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak bererti, lagi dilupakan".

24. Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah: "Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Rabb-mu telah menjadikan anak sungai di bawahmu.

25. Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.
--------------------------------------------------

Maryam yang sedang kesakitan untuk bersalin anaknya Isa, ALLAH memintanya berusaha, walhal boleh sahaja DIA jatuhkan tamar itu dengan kuasaNya. USAHA dan USAHA, kerana Allah mahu hambaNya begitu. Maryam wanita suci,Maryam yang perit diuji. Dunia ini tiada yang ajaib tanpa asbab yang perlu kita usahakan dahulu sebelum mendapat sesuatu. Tazkirah tersebut disampaikan dengan penuh berhikmah, halus dan moga-moga sampai ke dalam hati setiap antara kami.

Masa yang tinggal satu bulan dari sekarang. Bak kata motivator tempoh hari, jika kita betul-betul bersungguh menggunakan masa yang singkat ini, tiada apa yang mustahil insyaAllah. Moga-moga sepanjang perjalanan terakhirku ini, aku dapat bertahan dari segala 'benda-benda' yang cuba meruntuhkan semangat dalam diri. Mohon doa dari semua ya =)

----------------------------------------------
sejarah yang takkan berulang lagi!

3 oct 2009
-keputusan tahun 2 keluar, gagal ke tahun 3 kerana mendapat dhaif bagi subject physiology (121) dan dhaif bagi subject biochemistry (84)
oleh kerana ini peluang terakhir bagi meneruskan tajaan JPA. sangat tertekan.


Tuesday, April 27, 2010

aku dan Nil

Pada suatu petang, aku berjalan-jalan di tepian sungai Nil yang sedang berombak kecil dipukul angin petang. Aku melihat ramai manusia di situ. Tidak aku endahkan mereka kerana mereka bukan yang aku cari. Aku meneruskan perjalananku lagi, sambil ditemani bunyi tamparan daun-daun yang menampar sesama sendiri sehingga membuahkan lagu alam yang sungguh mengasyikkan. Aku sungguh kagum akan irama itu, tidak mungkin ku akan temuinya selain di tepian Nil ini.


Aku berhenti seketika, lalu memandang sejauh mana pandanganku mampu, membatasi debu-debu nipis, meneroka zarah-zarah halus di hadapan lensaku. Aku melihat pada wajah Nil itu, kocakan demi kocakan dengan rima tersendiri, terkadang tenang terkadang kacau. Pada permukaan Nil itu, beburung galak beterbangan di udara, ada yang sendirian, ada yang berdua dan ada juga segerombolan. Seronok melihat makhluk ini, begitu seiring dan senada. Bibirku tersenyum sendiri, hatiku berdetik tenang dan mindaku terasa ringan. Alangkah mujarabnya penangan ubat 'alam' yang dicipta oleh DIA YANG MAHA HEBAT.

Perlembahan ini menjadi saksi, aku pernah berlari-lari mengejar cita. Larianku mungkin penuh dengan kecacatan, kerana terkadang aku lelah, aku lemah dengan kudrat yang tidak seberapa. Larian yang aku mulakan semakin lama semakin perlahan, membuatkan aku terduduk jatuh, terdampar sendiri. Aku cuba untuk bangkit kembali, dengan tangan-tangan yang sedia menyambut huluranku. Aku terkelu, tangisku sendu, jiwaku terharu. Kadang-kadang aku terasa sungguh penat, peritnya sehingga mengacau sekeping Iman, mengusik akal norma. Tetapi, cepat saja bisikan indah hadir, menyeru semangatku, memberi nafas baru buatku.

Memori itu makin lama makin kabur, lantas berkecai disingkir bayu senja. Aku masih di sini. Aku masih menghidu bau sungai Nil, aku masih mendengar bingitnya suara mereka. Akhirnya aku sedar, segala yang kumiliki semua milikMu, dan dengan kudrat ini, akan aku terus berlari sehingga akhir nafasku.


AsrarR [270410]



Saturday, April 24, 2010

don't quit!

once upon a time, i'm in dilema,feeling so hard about continuing medicine, it comes n go and come again, ruining my life..so distracted and make me keep thinking about it. One day, i met sumone who-i-just-know her in one nice gathering, and she gave me a card. I opened it then i saw just two words.." DON'T QUIT!". amazing! Oh Allah..You send her to me and only You Know the Best for me. =)
Sometimes, we keep looking for the answers for all questions...without we realize that, the answers and solutions just around us.  I have 2 month minus 12 days to struggle so hard, to fulfill all my dreams.


 

Friday, April 23, 2010

ami cakap hari ini nyaman~

Assalamu'alalaikum w.b.t.

Ucaplah 'Alhamdulillah', syukur kita kepada Allah..Selawat ke atas Nabi, Muhammad Ya Rasulullah. =). Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah. Selaut kepujian padaNya belum tentu mampu menggambarkan segala kepuasan yang dirasakan saat ini. Seringkali bila nikmat bertandang tanpa diundang, bagai hujan turun mencurah-curah membasahi bumi yang gersang. Untuk apa kesyukuran itu? untuk segalanya yang Dia telah pinjamkan buat diriku dan dirimu yang kerdil lagi hina ini.
Jam 3.30 pm tadi berlalu menandakan tamatnya ujian pertama dimedan peperiksaan walau bukan didewan peperiksaan ia berlangsung pada kali ini. Tidak mengapalah kerana dewan kuliah tadi juga sudah cukup selesa sebagai tempat untuk menjawab soalan peperiksaan kali ini. Baru lepas satu, moga-moga ada rezeki dariNya untuk lulus, dan masa ada lebih kurang 2 bulan minus 12 hari untuk aku menggandakan usaha, memperbaiki kesilapan dan menyempurnakan sebarang kecacatan yang ada. Tuhan, tolonglah aku untuk menghadapi fatrah seterusnya ini, kerana aku tidak mahu kecundang lagi. Maka, hari ini berjalan-jalan di alam maya melihat dan meneroka gelagat manusia.

Kitabullah vs kitabulwajh- tertarik dengan perbandingan kata kedua frasa ini, dimana pilihan kita? dalam sedar atau tidak, terkadang kita tersilap memilih untuk melihat yang mana terlebih dahulu. Aku amat mencintai kitabMu Ya Allah,moga jangan Kau lalaikan hati-hati yang cinta akan kitabMu untuk cintai sesuatu yang lain, yang begitu rendah nilainya. Peringatan lebih lagi buat diri yang selalu lupa ini. =).

Alam maya telah mengembalikan memori zaman kanak-kanak ku, sungguh naif, kudus saat itu. Masih tidak kenal apa itu dunia luar, terkampung disebuah kota hanya ada rakan sebaya, guru-guru yang tidak jemu mencurah ilmu. SKKL 94-99, baru beberapa hari lalu bertemu kembali dengan teman-teman lama, sekepala, segeng ;p, sepermainan, sekelas. Sangat teruja, dan sangat bersyukur diatas pertemuan ini, lebih-lebih lagi berjaya menjejaki seorang kawan lamaku yang dah lama hilang. Kawan baik dulu, orang pertama yang jadi kawanku. Mim, moga kita tidak 'kehilangan' lagi selepas ini ya~ ;).

Oh, saya perlu membuat sesuatu untuk ayahanda dan saya mahu khabarkan disini. Tapi akan diceritakan nantilah. Tak elok tulis panjang-panjang, nanti bosan. =P. Beberapa hari akan datang ada urusan yang perlu disiapkan, ada janji yang perlu ditunaikan. Moga diberikan kekuatan olehNya untuk aku langsai segalanya sebelum terlambat.

Baiklah, terasa mahu rehatkan minda, tadi melihat-lihat buku RAM, nak ulang baca lagi sekali lah hee :)

daa~
-------------------------
p/s: kitabulwajh itu FaceBook
p/s: nak ulang baca Hijab Sang Pencinta :p
p/s: esok macam nak main tibai2 bola! aaa, bestnya!

Tuesday, April 20, 2010

stressful moment :p

Salam sayang buat semua =)

saya tidak mahu cakap banyak-banyak kali ini. Khamis ini, 22 April saya dan dia akan menduduki peperiksaan pertama tahun ini. Sudah lama betul saya tak rasa suasana 'exam' begini. Payah juga kan, bila dah lama tak rasa,dia rasa lain macam. Seriau. Stress sangat. kepala jadi gila-gila. Bagus juga ada kawan macam dia,nasib baik lah dia ada, kalau tidak memang hidup saya akan kucar dan kacir. Bak kata pepatah saya, 'degupan jantungmu-jantungku,saya berkongsi nyawa dengan A*i F**ha**' [hahahaha~]

Seronok rupanya, bila dalam keadaan jiwa asyik memberontak tapi masih ada sesuatu yang boleh buat kita ketawa. Rasa sungguh lega dan terasa bahagia. Tapi, ketawa selalu tak baik juga kan, nanti menangis banyak dikemudian hari. Cuma masalahnya,kebelakangan ini asyik tidur berendam air mata je, so kira adil lah kan sekali sekala nak ketawa bahagia :p. Pelik betul hidup dua tiga minggu ini,, selalu berkata dan berfikir akan sesuatu perkara diluar batas fikiran. Bukan nak fikirkan sangat pun, tapi ia datang bagai menayangkan sebuah cerita yang tidak pernah ada kisah penamatnya, dimain dan diputarkan selalu. Sungguh terseksa begitu.

Tidur itu kerehatan buat minda. Ye,tapi jika tidur lebih dari biasa memang nak cari penyakit la kan. Satu benda yang paling suka pasal tidur ini bilamana fikiran tertumpu tidak pada hal dunia, segalanya dialam maya yang terputus dengan hubungan dunia. Jika indah,maka indahlah dunia maya tika itu. Jika ngeri dan menakutkan, maka sengsara lah jiwa. Alangkah bahagianya, jika bangkit esok hari aku bisa melupakan segalanya yang telah berlaku begitu sahaja, dan hariku untuk esoknya adalah hari yang baru, diriku yang baru dengan nafas dan jiwa yang baru! tapi..itulah kau! yang selalu suka,suka,suka sangat nak fikir-fikir-fikir benda yang dah lepas. Buang masa + serabut fikiran saja. Jangan contohi sikap ini lagi. Mengerti.

oh~apa saya merapik ni, kepala dah sakit amat..entry ini ntah apa-apa la kan..semua org pernah merasa apa itu stress tapi tahukah anda bahawa tiada siapapun dapat mentafsirkan siapakah diantara semua manusia ini yang paling stress dalam hidupnya. Kerana setiap org pun sangka. "aarggh..aku la paling stress,tension,bengang..and etc." :p

okeh,selamat malam sayangku-moga aku dapat tidur lena sepertimu *hugs*


p/s : kepada mereka yang setia mendoakan kami,doakan kami exam khamis ini ye, halalkan segalanya..maafkan segalanya..redhailah kami segalanya..=)

Monday, April 12, 2010

...........=)..............

patah hati = jangan terdampar sepi, jangan tersungkur mati
patah hati = jangan leburkan mimpi, jangan memakan diri
patah hati = jangan putus asa, jangan lupa Allah


Friday, April 9, 2010

lagu jiwa

Saujana

Jendela Hati

Aku Ingin Hidup Secerah Mentari
Yang Menyinar Di Taman Hatiku
Aku Ingin Seriang Kicauan Burung
Yang Terdengar Di Jendela Kehidupan

Aku Ingin Segala Galanya damai
Penuh Mesra Membuah Ceria
Aku Ingin Menghapus Duka Dan Lara
Melerai Rindu Di Dalam Dada

Sedamai Pantai Yang Memutih
Sebersih Titisan Embunan Pagi
Dan Ukhuwah Kini Pasti Berputik
Menghiasi Taman Kasih Yang Harmoni

Seharum Kasturi Seindah Pelangi
Segalanya Bermula Di Hati Di Sini...

#
wajarkah aku membuat keputusan drastik itu?, oh Allah Help me, Guide me#
#malam berperang dengan air mata#
.........so weak and helpless.......

Monday, April 5, 2010

tembak-menembak!

Sebenarnya aku sedang mencari-cari sesuatu untuk mengubati penyakit yang melanda diri sejak dua menjak ni. Dah lama sakit ni, tapi makin menjadi-jadi pula dia, mentang-mentanglah aku dah nak mula exam.Hish! Belek-belek catatan lama, jumpa benda ni. Aaaaaa..jadi pelajar pun dah macam ni, cane nak jadi doktor? tembak kang!

--------------------------------------------------------------------------
aku: seronok ke jadi doktor?
aHo: seronok la jugak
aHo: tapi seronok masa kerja ni tak sama seronok masa belajar
aHo: zaman mengaji lagi best
aHo: banyak masa free
aHo: tanggungjawab tak seberat kerja
aHo: tapi takpa
aHo: tak la teruk sangat masa kerja ni
aHo: tak setension yg digambarkan sesetengah org
aku: ic..
aHo: ada juga masa utk diri sendiri
aHo: apapun enjoy la masa mengaji ni
aku: insyaAllah..
aHo: mmg masa mengaji kita rasa bosan mengadap buku
aHo: kalau buleh nak khijo cepat2
aHo: tapi bila dah khijo
aHo: rasa nak mengaji semula
aHo: hehe
aku: oh...gitu plak
aHo: manusia mmg tak pernah syukur
aHo: hehe
aku: yep..
aku: takpola..slmt jd doktor,doakan sy jd doktor juga
aHo: bit tawfeeq insya allah
aHo: jangan putus asa sudah la
aHo: nak jadi dr, pandai bukan syarat no 1
aHo: ada jah budak pandai2, best student masa zaman univ
aHo: bila start khijo, tak tahan terus quit
aku: hm..
aHo: nak kena tahan nak perabih sampai tahun akhir
aHo: pahtu tahan pulak nak lalui housemanship
aHo: panjang perjalanan nak jadi dr nih
aku: panjang..
aHo: kalau kita on the way tu, mari raso tok rok, takdop semangat
aHo: betul2 niat semula, kumpul semangat
aHo: insya allah boleh nak teruskan perjalanan nak jadi dr
aku: betu doh tu..sgt bermanfaat
aku: *betul
aku: terima kasih =)
aHo: sama sama
aHo: takdop gapo pun
aku: mg dipermudahkan hari2 mendatang
aku: salam w.b.t.
aHo: amin yaa rabb
aHo: w'salam
-------------------------------------------------------------------------------

Entah-entah, rekaan je perbualan tu..hoho~ tak kisah la, asalkan bermanfaat.

Marilah kita jadi rajin, nanti jadi doktor yang betul-betul doktor!

Friday, April 2, 2010

'rumah sakit'

Semasa sekolah rendah dahulu, kalau cikgu suruh buat karangan tentang 'keluarga saya' pasti sudah terangka dalam minda apa yang bakal dinukilkan. Apa yang tergambar adalah cerita pasal ayah, pekerjaan ayah, mak dan abang-abang serta kakak-kakak dan juga adik-adik. Masa tu jenuh juga nak tulis nama setiap orang, semua kami 13 orang termasuk ayah dan bonda. Jika buat sesi perkenalkan diri dalam kelas pun, setiap kali mesti aku menjadi tarikan kerana bilangan adik beradik mencecah belasan orang. Selain itu, aku merasakan sungguh istimewa kerana setiap pangkal nama kami semua ada 'Raja'. Jika menyebut saja nama, pasti orang tanya "kenapa Raja? kerabat Raja kelantan ke?" dan soalan seumpamanya.

Jawapan aku, bermacam-macam sebab tidak pasti juga kenapa. Aku pernah bertanya kepada ayah, dan ayah mengatakan sambil berseloroh "aah..kita memang kerabat d'Raja, jadi kena guna bahasa istana la ye kat rumah" haha~ lepas tu, terus aku menukar segala perkataan yang aku tahu, guna bahasa istana. Contohnya bersiram=mandi, bersantap=makan, ayah=ayahanda, mak=bonda, kakak= kakanda, adik= adinda, beradu=tidur. Sungguh manis ingatan itu.

Sekarang, keluarga ini semakin mengembang, cucu ayah dan bonda bertambah saban tahun dan bilangan sudah mencecah 39 orang jika dicampur semua ipar dan cucu-cucu. Setiap kali lebaran tiba, maka penuhlah teratak ayah bonda dengan anak-anak serta cucu-cucu yang bermacam kerenah dan ragam. Sedihnya, aku sudah banyak kali terlepas dalam perkumpulan beramai-ramai ini, satu-satunya yang berada jauh di Benua Afrika ini, menyukarkan kepulanganku untuk bersama mereka. Terkini, apabila melihat update dari 'facebook' anak saudara yang paling sulung, dapat aku lihat perubahan mereka satu persatu. Semakin dewasa, semakin matang. Semoga semakin tinggi ilmu didada dan Taqwa padaNya. Hanya itu doa yang saban waktu kupohon dari jauh, semoga keluarga yang besar ini terus diberkati dan dibawah Rahmat Allah s.w.t. sentiasa.

Kerap soalan ini ditanya kebelakangan ini. "kteah, balik ke malaysia nanti?'. Lidahku kelu, sambil tersenyum sepi. Kadang-kadang jikalau rajin, akan aku jawab sebaiknya. Setiap kali itu, hati ini merintih, 'semoga ada keajaiban yang memungkinkan aku pulang..' 'sungguh aku tidak sabar lagi untuk melihat wajah-wajah kesayanganku'. Masakan aku tidak mahu pulang, sudah pasti amat aku mahu. Pesan bonda selalu terngiang-ngiang ditelingaku..dan aku amat faham lagi mengerti akan kebimbangannya. Aku sudah berjanji pada diri ini, aku tidak akan meminta-minta lagi. Cukuplah, aku masih mampu mendengar suara merdu itu dari jauh. Moga Allah pertemukan kita semua kelak, pada masa yang sangat indah, yang Hanya Allah Maha Tahu.

aku ada satu impian-mahu kumpulkan seluruh ahli keluarga trmasuk aku dan ambik gambar, coz langsung tiada dalam simpanan gambar satu family!


Sunday, March 28, 2010

blogku sayang~

Assalamu'alaikum w.b.t.

Blog kesayanganku ini sungguh sepi. Kesian dia, beberapa minggu kebelakangan ini sangat malas dan hilang rentak untuk berkata-kata. Kadang-kadang bila sampai satu saat, kita perlu hentikan bicara, kerana mungkin tika itu selayaknya kita hanya sebagai pendengar. Kenapa aku menulis blog ini? terfikir disuatu senja, untuk apa aku mahu menulis, bercerita dan berkongsi. Banyak sebabnya, yang pasti aku mahukan ia menjadi satu khazanah yang paling berharga dalam hidup ini, dari setiap isi kata-kataku dan perkongsianku semoga dapat memberi walau sekecil zarah manfaat kepada mata yang menatap dan membacanya.

Inspirasi untuk menulis adalah bermula pada zaman-zaman awal kegagalan dulu, tika itu, hanya fikirkan, harapnya adik-adik yang sedang 'down' sebab kena dur, bila baca apa yang aku kongsikan ini akan dapat semangat baru. [kononla ramai sgt yang baca blog ni ;p huu~] Tambahan pula aku malas mahu berkata benda-benda yang sama tiap kali mahu minta nasihat dan semangat. [itu..pada saat awal dulu la~hee] . Tapi, bila masa semakin dewasa, macam-macam perkara terjadi, termalu sendiri dengan apa yang dinasihatkan untuk mereka semua, sedangkan aku pun masih disini. Seolah-olah cakap saja banyak tapi praktisnya tidak. Isk~^-^...Sehingga sekarang, aku akan terus berkongsi disini, biar 'dia' menemani perjalanan hidupku sehingga jari ini tidak mampu lagi untuk menari di papan kekunci.

Jadual exam final sudah pun keluar. Ini tarikh penting untuk aku [18 APR-22 APR-10 JUN- 17 JUN-21 JUN-26 JUN] . Tahun ini, susunan subjek agak berbeza sehinggakan dia melompat kegembiraan~hehe.;p . Sudah tidak lama masanya akan tiba, masa yang ada adalah masa untuk belajar, dan belajar. Sedang memaksa dan memujuk diri untuk bermesra dengan segala jenis buku yang berbaki. Tak sabar mahu meninggalkan dunia tahun 2, tak sabar mahu melangkah ke dunia baru di tahun 3, oh..sungguh tak sabar!

Selepas exam~apa akan jadi?. Aku tidak tahu, hanya Allah Yang Tahu. Apa yang aku mahu, Dia Tahu segalanya, apa yang amat aku mahukan, apa yang amat aku harapkan. Jika yang terbaik untukku berbakti pada summer nanti..maka, setialah aku disini, jika yang terbaik adalah untuk aku berbakti pada ayah bonda, maka pulanglah anak rantau ini. Biarlah rahsia hati ini, Dia yang Tahu, terkadang aku mahu berputus asa mahu berharap, tetapi..aku hanya seorang insan, bukannya robot tanpa perasaan. Aku teramat rindu, sangat rindu.

Masa makin hampir. Aku sayang blog ini, segalanya tersimpan disini, biarpun tidak semua. Semangatku, inspirasiku, pengalamanku. Aku tidak mahu lupa, malah aku tidak ingin melupakannya. Moga dia terus hidup untuk sentiasa mengingatkan aku agar aku tidak putus asa. Setiap kali buka, terus dia cakap 'Never Give Up!' ;p

---

p/s : kebelakangan ini kerap sakit kepala.sangat sakit.kenapa ya?
p/s : O n G dan Psychology itu menarik~...sy suka!


Friday, March 5, 2010

tabahlah hati

Saat pertama link blog ini diisi, secara spontan kalimah 'tabahlahati' yang terbit dijiwa termaktub sehingga sekarang. Kerana, aku mahu setiap apa yang terjadi padaku, sahabat terdekatku, insan-insan tersayangku menjadikan ketabahan hati itu sebagai momentum untuk mendidik diri menjadi insan yang kuat!.

Aku dan dia, kami ditakdirkan bertemu pada saat getir hidup bertamu ujian dalam study dan exam, seingatku pengakhiran tahun 1 yang betul-betul membuat aku mengenalinya, ketika menduduki peperiksaan ulangan tahun 1. Sebelum ini,rasa tak kenal sangat pun. Mungkin kerana aku jenisnya sukar untuk mesra dengan teman seawal dulu. Ketika itu, kami beberapa orang..terasa ada insan bersama-sama dan saling support untuk teruskan perjuangan dalam peperiksaan ketika itu. oh..dah lama rupanya saat tu...suatu hari nanti pasti akanku jadikan satu jurnal kehidupan dalam liku hidup di bumi Allah ini. [moga2 ada kesempatan]

Aku dan dia, saat ini..kami masih bersama..kami ada persamaan, tapi banyak juga berbezaan. Kami pernah menangis bersama, memujuk hati bersama-sama sampai terasa mahu give up pun bersama-sama-tapi berjaya dipositifkan kembali fikiran saat itu. *-* . Masih ingat lagi semasa sedang menanti keputusan exam dur thani tahun lepas [result penentu]. Dia berkata padaku 'kteah..kita semua kena naik tahun 3 sama-sama ye, jangan tinggalkan saya' . Aku membalas..'Ye, kteah takkan tinggalkan Ami..' . Tidak tahu, itu suratan ataupun kebetulan..akhirnya tinggallah aku bersamanya menghabiskan madah yang masih berbaki.

Terpana.terpaku.tersentak..dia diuji lagi, dan pastinya ujiannya lebih hebat kali ini. Tidak setanding dengan apa yang telah kami lalui sebelum ini. Dia masih mampu tersenyum manis, petah bercerita..itulah kelebihannya yang tiada tandingan. Allah amat sayangkan dia, Allah beri dia kekuatan dan semangat, sehingga aku termalu sendiri dengan kelemahan diri ini.

Ami Farhani, takziah atas kehilangan ayahanda tercinta, semoga hatimu terus tabah. Dan, sesungguhnya,aku sayang padamu, ada janji dalam hatiku padamu..akanku pegang hingga akhir hayatku..semoga ketabahanmu mencetuskan semangat buatku untuk meneruskan baki-baki terakhir perjalanan penuh ranjau ini. Aku doakan yang TERBAIK buatmu dan keluarga didunia dan akhirat sana..=)

Terima kasih Allah, KAU datang ketika duka..dan bintang bercahaya tunjukku ke jalan Syurga..Kau datangkan peringatan sedang hambaMu leka..dan KAU lah Yang Satu, Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

'sungguh aku bukan wali..yang suci dari hina dan benci..!'

Irhamnaa Ya Allah...



Friday, February 26, 2010

hujan itu nostalgia

hujan,
langit itu kelam
sedang awan menangis
rintiknya suram mengundang nostalgia..

hujan,
nikmatnya bermesra denganmu
mengundang memori semalam
aku berlari mengejar jejakmu
dalam deru angin dan badai
membasahi wajah yang sekian lama rindu..

hujan,
kau datang tidak bersapa
celik mataku dengan hadirmu
indah, bahagia membuah ceria
membuang segala daki duka
mengusir hati penuh nestapa

hujan,
sambutla huluran tanganku
hingga aku puas menatapmu
dan akhirnya aku..
tersenyum dalam dingin bekumu


-AsrarR-
12 RabiulAwal / 26 Feb

Thursday, February 25, 2010

the value

"To realize the value of ONE YEAR,

Ask a student who failed his or her final exam."

Yes, i got this phrase in saifulislam.com. Speechless-~ jika kamu berasa hari-hari bosan tanpa sebarang kewajipan, kamu tidak sedar apakah nilai masa dan detik yang berlalu. Betapa nilai satu tahun itu disedari hanya pada pengakhirannya gagal. Mengulang dan mengulang. Nilai yang selalu dilupai jika segalanya terasa senang. Everything berlalu dengan smooth dan as expected, so that how can we realize the valuable of precious time we faced everyday. As people said, the time now is 'present' = gift to you, appreciate the gift you get as Allah ask you to bersyukur dengan segala nikmat dariNya.

But, don't ask me about the value, coz i'm myself still trying to valuing my 'gift' from HIM. Gratefulness will always be my way to show that i'm really appreciate what i've got till now.

'The value' yang membawa maksud yang cukup besar dan mendalam. Dan sesungguhnya, masa sekarang dan mendatang adalah untuk menambahkan lagi nilai-nilai dan harga masa yang masih berbaki di bumi Anbiya' ini. Terlalu banyak lagi lubuk ilmu yang perlu diterokai dan digali. Ilmu yang wajib dijiwai bukan hanya dituntut, dan bukan hanya tahu tapi jahil amalannya.

Don't let the time killing you~

********************

ohh..moga2 tiap kali aku baca post ni balik, aku akan INGAT!

-enjoy life as medical student as well- =)

thank you

p/s : mcm buat karangan sekolah rendah je..aiseh!~

Monday, February 22, 2010

past, present and future [random~]

Assalamu'alaikum w.b.t.

Lama betul rasanya tidak mencoretkan sesuatu di sini, isk~lost for words mayb, or diserang kemalasan yang amat *-*. Anyhow, cuti yang lama betul-betul menguji diri, pelbagai peristiwa terjadi baik melibatkan diri sendiri mahupun kawan-kawan sekeliling, dan itulah perancangan Allah yang telah ditakdirkan buat hamba-hambaNya.

22 Feb 2010, masa berlalu sangat pantas bukan? pejam celik,pejam celik dah nak masuk bulan 3, yang bermaksud the 'real' exam is coming! i'm a bit late but not TOO LATE, just trying to overcome all the distractions coming from anywhere..huu~. Kecewa? tidak sama sekali, there are nothing to regret, coz i have my lovely persons around me, jauh n dekat..wherever they are, i know they will always pray the best for me as Allah will give 'the best'. Sometimes, when i feel its burden me a lot, i think like i want to turn off my conscious, so that everything will disappear. Is that what we called 'escape phenomena'? haha..i don't know, just discover about it from reading and observation, but don't be misunderstanding , the 'escape phenomena' itu yang ada dlm buku physio thn 2, i'm just stealing the name for me ;)

Thank You Allah for sending me, many 'somebody2' yang willingly to have a personal discussion with us, along the way to recover, i got banyak sgt kata-kata motivasi, all almost say the same things but differences effect to my heart and my mind. Banyak antara yang saya dapat dikongsi dalam khazanah ini, tapi ada juga yang masih tersimpan kemas dalam lubuk memori diri. What comes from heart will go to heart, pernah dengar kan? and its true. Just try to be sincere with what we wrote, we said and we shared , so its will benefit others less than nothing.

Then, today i'll start my first class after a long holiday, May Allah show me the best way and Help me through my journey, its not all about to be a doctor but more than that. Everything we want achieve in life , there are nothing without Allah's Blessing and His Guidance. So, to reach the happiness is meaningless without the bitterness. Just stay the way we are, do your part and leave the rest to Allah, The Most Merciful.

Never give up!

**********************
p/s : erk, sungguh aku x pandai tulis english tapi mengade, kl salah tu maapla ye.. *-*
p/s: So satisfied after meeting with sweet couple, Dr Hatta n Dr. Aini, banyak sungguh nasihat dari mereka berdua, so relief~
p/s : she is my sweet-motivated teacher, even just twice sempat bt kelas, Kak Aniah, u'll be remembered. =)