Friday, July 31, 2009

-ukiran hikmah yang terindah-

"Ujian itu hidup,dan di sebalikkan pastikan tersingkap seribu rahsia..yang insan jahil utk menduga, hanya Dia Yang Maha Tahu..seringkali, hati memberontak..kenapa..kenapa..dan kenapa..sedarlah insan..kita hanya hamba..yang layak di uji iman dan taqwa padaNya"

kawan2..mari saya bawakan satu cerita..diceritakan oleh seseorang yang amat sy kagumi =)

Pada zaman dahulu..tersebutlah kisah seorang Raja di Negara Afrika, beliau seorang yang sangat optimis..positive thinking..bersangka baik pada setiap apa yang menimpa beliau, sama ada buruk atau baik. Jika di beri kekayaan dan kemenangan serta kegembiraan, beliau menerima dengan hati bahagia..dan jika di beri sebaliknya pun beliau akan berlapang dada dan sangat yakin, setiap sesuatu pasti punya hikmah tersendiri. Baguskan beliau =)

Bulan berganti bulan..pada suatu petang, Raja tesebut telah masuk ke hutan bersama pembantu setianya untuk memburu kijang, tiba2 semasa Raja tersebut sedang menggunakan senapang patah untuk menembak si kijang, peluru meletup keluar dari belakang sehingga menyebabkan ibu jari tangan beliau kudung. Raja tersebut tersangat lah murka akan apa yang berlaku lantas menyalahkan pembantu setianya kerana cuai ketika menguruskan senapang tadi. Justeru itu, Pembantunya telah di sumbat masuk ke dalam penjara bawah tanah tanpa belas kasihan. Isk!

Tahun berganti tahun..Raja yang kudung ibu jari itu, masih setia dengan hobinya memburu binatang. Dan dia telah masuk ke hutan lagi tanpa pembantunya. Ditakdirnya beliau telah sesat hingga ke perkampungan kanibal dan telah di tangkap oleh orang2 kanibal..HUHU..ketika itu, beliau merasakan ajalnya semakin hampir kerana sudah pasti tiada siapa2 dapat selamatkannya kali ini.. Pastu, yang org kanibal ni..bila nak sembelih Raja tu..diorang pun ternampaklah ibu jari tangan Raja yang kudung..so, diorang tiba2 stop..x jadi nak bunuh, sebabnya mengikut kepercayaan orang kanibal..orang yang kudung jari HARAM utk di makan *ikut mazhab apa daa* maka..terlepas lah si Raja tersebut dan selamat kembali ke istananya..

So..dapatkah kalian diagnose apakah hikmahnya??

Setelah sampai ke istana..Raja cepat2 pergi berjumpa dengan pembantunya yang merengkok dalam penjara bawah tanah, dan mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada pembantu itu kerana telah membuat jarinya kudung, akhirnya terselamat dari mnjadi mangsa orang makan orang..Si Raja terasa sangat bersalah kerana telah menjalankan hukuman pada pembantunya tanpa berfikir panjang. Maka bebaslah pembantunya itu..lantas berkata kepada Raja "Tuanku..sesungguhnya jika hamba tidak dimasukkan ke dalam penjara, maka hamba pasti akan mengikut Tuanku berburu..maka..hamba pasti akan menjadi mangsa kanibal2 tersebut..itulah juga hikmahnya..Tuanku menghukum hamba"

..Tamat..

Menarik cerita ni...pointnya..setiap apa yang berlaku..ada sebabnya..ada hikmahnya..yg baik..buruk..semua tak tahu..Hanya Dia yang tahu..walaupun cerita di atas cnth dr hikayat dongeng2 tp ada moralnya...so, back to wut happened to us..percayalah Allah akan ukirkan takdir tercantik buat kita..

*keep thinking positive :)*

p/s: kl citer ni ada silap watak n latar masa serta tempat tu..sory ek..asalkan jalan citer mcm tu la..hiks~

No comments:

Post a Comment