Saturday, August 1, 2009

kenapa 'never give up' ??

saat pertama ingin mengisi nama blog ini..bagai terdengar di telinga kata2 seorang insan yang sy hormati sepanjang Jaulah MatruhSiwa baru2 ini..'Never Give up! just stay the way we are' Menarik! Kebetulan pula baru mengetahui perihal keputusan yang 'teruk' itu..alhamdulillah, Allah takdirkan sy menerima keputusan dalam suasana yang cukup baik..cukup bersedia dan tempat yang beratus KM dari Cairo. =)

Never Give Up!

Mengukirkannya amat senang..merealisasikannya sungguh sukar, perlu di lawan rasa MALAS! LEMAH SEMANGAT..SEDIH..RASA RENDAH DIRI n etc..*semua2 yang -ve*

Bayangkan seketika..exam kali ini..adalah exam terakhir utk kita tempuhi..dan merupakan final step utk kita berjaya..sikit je lagi..satu ni je lagi..then..kita akan mendapat kejayaan itu *insyaAllah dengan izinNya*..justeru itu, alangkah ruginya bagi insan2 yang berputus asa sebelum berjuang...alangkah tidak beruntungnya jika berhenti di tengah jalan tanpa menghabiskan sisa-sisa langkah yang telah kita mulakan sejak bertahun yang lalu..dan walau apa pun natijah pada pengakhiran kelak..kita pasti tidak akan menyesali apa2..kerana kita telah melakukan yang terbaik..semaksima mungkin..dan yang pasti..usaha kita tidak akan sia2..percayalah! Just keep on moving forward..jangan pandang belakang!

satu lagi kisah buat renungan =)

"once upon a time..terdapat sepasang suami isteri yang baru saja mendirikan mahligai perkahwinan, *lovey dovey couple hek2* mereka baru je kawen..x sampai seminggu pun, then tiba2 si suami telah di tangkap polis..*mungkin zaman itu zaman perang* dan di masukkan ke dalam penjara bawah tanah. Maka sedih pilu si isteri mengenangkan suaminya yang baru di nikahi, belum sempat mengecapi bahagia dalam hidup..dan si suami lagi la terseksa jiwa raga merindui isteri yang di cintai. LAntas, si suami telah bertekad utk cuba melarikan diri dari penjara bawah tanah itu..dengan cara beliau telah mengorek sebuah lubang pada bumbung penjara supaya dapat menuju ke atas. Si suami hanya menggunakan sudu untuk mengorek lubang tersebut...

Setelah 30 tahun berlalu..si suami masih setia mengorek lubang...yang semakin lama semakin dalam..kudratnya juga semakin lemah dan tua. Pada suatu hari..si suami terfikir..adakah perbuatan aku ini berfaedah..sudah terlalu lama aku mengorek lubang, tapi belum juga dapat melihat dunia luar..lantas dia mula berputus asa dengan usahanya itu, lalu tidak lagi meneruskan kerja2 mengorek penjara tersebut..'mungkin juga isteriku telah mati..atau menjadi milik lelaki lain'..itulah yang ada di fikirannya ketika itu. Akhirnya, dia sudah tidak terdaya lagi..badan semakin lemah dan dia meninggal dunia dengan hati yang kecewa. =(

Maka..kosongkan penjara tersebut..dan menjadi saksi kepada kematian seorang suami..then, pada tahun berikutnya..seorang pemuda telah mendiami penjara tersebut..nasibnya sama seperti lelaki sebelum ini, berpisah dengan insan yang tersayang..dan di zalimi hingga masuk ke dalam penjara..dia mula memikirkan utk melarikan diri dari penjara tersebut..

Pemuda itu mula memeriksa keadaan penjara, mungkin ada punca utk dia melepaskan diri..pada suatu sudut penjara itu, dia mendapati sebuah lubang yang dalam telah di korek, lantas dia segera menyambung proses mengorek lubang itu dengan hanya menggunakan sudu yang telah patah..tanpa di sangka-sangka, rupanya..lubang itu hanya perlu di korek sedikit untuk menembusi dunia luar..dan dia telah selamat melarikan diri. "

See..sayangkan pada lelaki yang pertama sebentar tadi..jika dia tidak berputus asa..sudah tentu dia dah berjaya keluar dan tidak mati dengan sia2..padahal..sikit saja lagi untuk dia perlu usaha..maka pengajarannya rasanya semua bleh dapat kot..fikir-fikirkan..mungkin kelihatan cerita2 ini reka-rekaan..dan tidak smuanya punya nasib yang baik utk berjaya dengan sdikit usaha lagi..namun, kita tidak rugi utk meneruskan usaha sehingga nafas yang terakhir..=)

'Jangan berputus asa dalam mengharap Rahmat dan Kasih Sayang Allah'

No comments:

Post a Comment