Thursday, August 13, 2009

Ramadhan dan Imtihan

Hanya beberapa hari sahaja lagi kedatangannya. Sesungguhnya dia amat di rindui, rindu pada suasana harinya, rindu pada hidup malamnya..sungguh asyik dan menenangkan sekali. Dia datang dengan seribu satu keberkatan dan nikmat dari Yang Maha Pengasih, tidak di bezakan hamba-hambaNya walau apa darjat mereka. Dia datang untuk semua, di mana sahaja. untuk mereka yang bernama mukmin muslim.

Itulah dia Ramadhan, bulan yang di nanti dan di tunggu demi melipatgandakan lagi amal ibadat padaNya.

Dan di sini..

Imtihan, yang menjadi detik waktu yang di bilang2 kedatangan harinya..di hitung, demi mempersiapkan dengan segala kelengkapan untuk 'berperang' nanti. Imtihan, dia hanya untuk insan-insan terpilih seperti saya..kita, imtihan yang teramat istimewa! hanya beberapa hari dari sekarang..dia akan datang.

----------------
tatkala pertama kali melihat jadual peperiksaan tempoh hari, secepat kilat membuat hitungan dan kiraan, rupanya..imtihan kali ini akan jatuh sama dengan hari permulaan Ramadhan. sungguh kebetulan bukan? Alhamdulillah, Imtihan Dur September buat kali terahir di BULAN RAMADHAN, tanda awal sebuah sinar kejayaan dan kemenangan. Allah tidak akan mentakdirkan sesuatu tanpa sebab, dan sudah tentu masa yang di takdirkan ini, adalah masa dan fatrah yang terbaik untuk kita berjuang. Pasti tidak akan sia-sia dan semoga keberkatan serta kemuliaan Ramadhan akan menjadi bingkisan semangat jitu serta menghembuskan seribu satu ketenangan dan kemudahan buat kita semua.

Selamat berjuang buat sahabat-sahabat tersayang, tiada sebab blog ini berkata-kata melainkan berkongsi semangat dan pengalaman dengan semua, walau aku tahu, aku hanya insan biasa. Allah bersama kita!

Jadikan semangat bulan Ramadhan itu, sebagai batu loncatan untuk berjuang habis-habisan..letih dan penat akan pasti, namun itulah kepuasan sebenar. Tidak ramai yang akan merasai nikmat istimewa ini, melainkan insan2 yang di pilihNya.

8 hari dari sekarang..jom bersedia!

6 comments: