Sunday, August 23, 2009

Ramadhan Kareem

Hari ni 1 Ramadhan, sebetulnya sudah masuk ke 2 Ramadhan 1430H, usai sahaja tarawih berdua dengan teman setia ini. Alhamdulillah, sujud syukur hanya padaMU, masih diberi sisa nafas, semangat dan kekuatan untuk meneruskan langkah. Walhamdulillah, imtihan telah bermula~satu paper telah berakhir siang tadi -Physiology. Ramai saja sahabat bertanya, di ruang maya, "cane exam" erm, Alhamdulillah, petunjuk dan hidayah hanya dari Dia, Allah jualah sebaik-baik tempat memohon pertolongan. Apapun, segalanya telah dilakukan dengan terbaik,sehabis daya, hanya tawakkal sepenuhnya serta doa tanpa henti akan terus dititipkan. Masih berbaki 2 madah, segalanya baru bermula..

Tahun ke-4 berada pada Bulan Ramadhan di perantauan..syukur, masih diberi peluang olehNya. Setiap tahun..episod hidup berlaku, amat berbeza..begitu mendidik sekeping hati agar terus kenal Dia. Dan kali ini..dapat merasai nikmat ujian dalam ujian. Sungguh! hanya yang merasai akan faham dan tahu akan rasanya. SABAR-ya, inilah kunci untuk menghadapi Ramadhan mulia ini, ajar hati untuk sabar dalam setiap detik hidup di hari-hari yang akan datang.

"erm, hari pertama sudah pengsan, apa citer? isk..malu aje."

ops!bukan betul pengsan, cuma amat penat. Imtihan kali ini amat menguji di tambah dengan panas membahang. Mungkin 'badan' masih dengan kejutan tiba2 tenaga habis di guna dengan banyaknya pada permulaan puasa, terus melemahkan segala anggota dan minda. Baru rasa betapa nikmatnya setitis air pada tika ini. Glucose yang tersimpan dah habis untuk di cernakan agaknya..ke tiada pun simpanan glucose? heh.

'Ala kulli hal, itu hanya permulaan..walau penat,nikmat amat terasa. Cuma agak terkilan,masih belum sempat ronda-ronda masjid untuk bertarawih, hanya sempat berjamaah di rumah setakat ini. Ada impian yang tersimpan kemas di lubuk hati. Ya, aku mahu ke sana..rindu bacaan ayat-ayat suciNya, sungguh menusuk hati. Nantikan..aku pasti datang.

Selamat Menyambut Ramadhan kepada semua, semoga Ramadhan kali ini lebih baik, alangkah ruginya jika datang dan perginya Ramdhan tidak memberi walau sedikit kesan dalam diri dan hati insani. JOm, kita jahit kembali sejadah IMAN yang kian tercarik, perlu di hiasi dengan sulaman keikhlasan dan istiqamah. InsyaAllah..doa yang terbaik untuk exam dunia juga akhirat.

-------------------------------
Next station--> BioChem-3 days left, kuat! demi Islam dan Tuhanmu!


4 comments:

  1. siyes sangat lembik kan kite ni..eh x saye sorang je..hehe

    pastinya pengalaman yg kite lalui ni akan menguatkan kite lepas ni:)

    ReplyDelete
  2. hehe..
    nak bukak pose pun duk terbaring x larat agi
    aduss~dugaan betul.
    Xpe, moga kita jadi lg tuff kan =)

    *jeles dgn ami yang dh abes exam..*
    bt latihan anat..nati citer kat sy eh ;)

    ReplyDelete
  3. rabbuna yusahhil...

    ReplyDelete