Saturday, October 3, 2009

Takutkah pada MATI?

Dahulu, ketika berada di tingkatan 1 (kalau x silap), pernah seorang Ustazah berkata,

"sebut EXAM, semua orang takut..gerun dan cuak, boleh begitu, tapi jangan sampai takut pada exam itu melebihi takut pada MATI"

Oh, tangkai hati tersentap hebat. Ya, di saat itu masih ingat lagi semua pelajar sedang cuak akan menghadapi peperiksaan yang besar di sekolah pada masa itu. Tidak lekang di bibir ayat begini.. "ya Allah, takutnya exam.." atau begini "waaa..takutnya nak exam"

Dan,
peringatan dari seorang guru merangkap murabbi begitu menyentuh hati. Sesungguhnya hati terlalu lemah dalam menilai tinggi rendahnya ujian dunia, sehingga merasakan takut pada 'exam' itu sedarjat takut pada mati..apatah lagi melebihinya. Syukur kerana peringatan di kirim di saat diri tidak sedarpun akan kekhilafannya.

Itu kisahnya dahulu, beberapa tahun yang lalu.

Semalam, panggilan mengatakan keputusan telah keluar meragut ketenangan jiwa, perut yang lapar terus merasa kenyang dan teksi yang bergerak di rasakan amat perlahan. Seterusnya, larian langkah di tuju ke University, dalam hati hanya penuh doa. Dan, sesungguhnya saat itu merasakan sedang menanti keputusan hidup dan mati. Sangat takut! merasakan nyawa hampir melayang pergi..

Hampa. Rupanya keputusan belum muncul tiba..

Nafas di hela kembali..bagai di tangguh sebuah kematian. Perjalanan pulang pada remang senja begitu mendamaikan. Bila teringat kembali kronologi perjalanan pergi sebentar tadi, hanya Tuhan Yang Tahu betapa gementarnya jiwa. Oh, adakah aku telah meletakkan tahap 'takut menghadapi keputusan peperiksaan melebihi takut menghadapi sebuah kematian, lebih tepat lagi keputusan ke syurga mahupun neraka (nauzubillah)'. Mungkin masa yang masih berbaki untuk menunggu ini lebih baik supaya hati bermuhasabah kembali. Segalanya di dunia milik Dia, segalanya Kuasa Dia..usah ragu, usah gusar..Allah sudah takdirkan apa yang terbaik di dunia dan akhirat sana. Hati yang takut akan mati..adalah hati yang kuat untuk meneruskan hidup!

mode : teruskan berdoa..



No comments:

Post a Comment