Thursday, October 13, 2011

kita 'serumpun' ?

Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah, akhirnya tercipta juga ruang untuk menulis pada hari ini setelah rasanya sudah lama tidak menitipkan kata. Sebetulnya memang sudah menanam azam untuk lebih kerap mencoret di sini, berkongsi perjalanan sebuah kehidupan, yang 'baru', bertukar menjadi identiti yang serba baru dan 'muda' :p.

Pada minggu lepas, aku sempat menghadirkan diri dalam satu program yang pada hemat ini amat mengujakan dan istimewa sekali. SERUMPUN 2011, (Seminar Penulisan Putra Putri Nusantara) sempena Convest '11 IIUM. Lebih hebat lagi apabila pengisian semuanya dari penulis-penulis terkemuka Indonesia dan Malaysia. Ustaz Habib yang terkenal dengan KCB, Mbak Asma Nadia yang sebelum ini langsung tidak kedengaran namanya tetapi merupakan penulis muda yang hebat dan kental. Mbak Helvi yang sangat bersemangat waja, Ustaz Alwi yang sungguh bersahaja dan tenang wajahnya serta Saudari Fatimah Syarha yang lembut tapi tegas petah bicaranya. Awesome!

SERUMPUN menbawakan tema "Melangitkan karya, Membumikan cinta'. Ya, karya dan tulisan itu ibarat harta yang tiada nilainya untuk ditukar ganti. Karya yang suci lagi murni datangnya dari bisikan hati yang benar-benar tulus ingin menggapai Redha Illahi. Dengan buku-buku yang dihasilkan, segala cinta dan kasih pasti akan dapat disebarkan dan diresapi ke dalam hati budiman-budiman yang membacanya. Sungguh indah cinta itu tersebar, segalanya dicurah dari hati untuk sampai ke hati. Pastinya sebaran itu adalah 'dakwah' untuk mengajak insan di luar sana ke arah mencari mati yang sempurna. Indah bukan?.

Mereka menyuntik semangat putra-putri untuk menulis, mereka berkongsi segala pengalaman dan rasa, mereka bercerita sehingga mampu menyebakkan jiwa. Dapat ku rasakan, liku hidup setiap penulis itu punya cerita masing-masing, yang mana tulisan mereka adalah kisah hidup mereka. Segalanya dicatat untuk pedoman generasi mendatang. Masih aku ingat, satu sahaja petua untuk mula menulis. "Ambil pena, dan tulis, tulis, tulis, dan teruskan menulis hingga akhirnya.." Senang rupanya, tetapi tidak semudah itu kan?.
Senang atau sukar, segalanya bergantung kepada diri, sama ada mahu atau tidak mahu. No excuse!

Maka, penulis atau bakal penulis di luar sana, mungkin masanya sudah tiba untuk lebih serius dalam berkarya, jadikan tulisan itu 'mahal nilainya'. Namun harus ingat, 'you are what are you write' dan 'segala yang ditulis itu, baik atau buruk akan kekal hingga akhirnya, walaupun jasadmu tiada lagi didunia ini' (pesanan-pesanan dari mereka). Moga, ingatan dan pesanan itu dalam menjadi landasan buat kita dalam berkarya. InsyaAllah.

'satu buku sebelum mati!' --> janji kami (para peserta) sebelum menamatkan seminar. Mampukah atau tertunaikah janji itu? Semoga Allah permudahkan. Dan, pastinya janji itu akan menjadi salah satu faktor untuk terus menekan 'keyboard' ini! ;) semoga bermanfaat.




---------------
.: pre-view KCB 1 & 2 yang menggamit rindu pada Cairo dan segala isinya..
.: nasyid Rabithah yang dialunkan dengan penuh syahdu telah menyebakkan dada, satu persatu wajah hadir menyapa mata..
.: one step is done! ;p

2 comments:

  1. Wah, jelesnya!
    terima kasih untuk perkongsian.
    'Satu buku sebelum mati' tu memang dah masuk dalam list saya, alhamdulillah :)

    Ayuh k teah sama2! mesti semangat masih berkobar2 tu...kena terus mulakan!
    doakan sama2 insya-Allah =)

    ReplyDelete
  2. Ami..kteah join program tu seorang, memang teringat betul kat Ami, mesti Ami suka! hehe.

    InsyaAllah, masih nak merangkak-rangkak ni :D

    ReplyDelete