Tuesday, September 22, 2009

Menghitung detik demi detik..

Hari ini 3 Syawal, hari raya ketiga. Sungguh pelik kerana blog ini sunyi lagi sepi, tanpa ucapan raya menjelang 1 Syawal. Sejujurnya, tiada yang istimewa sangat di rasakan pada raya kali ini, mungkin berada jauh di perantauan yang menyesakkan jiwa, di tambah dengan keterikatan dan tanggungjawab demi melaksanakan beberapa kerja yang masih belum selesai.


Anyhow, Alhamdulillah..Raya itu tidak perlu di rai dengan selalunya indah, penuh dengan keceriaan dan warna warni seperti zaman anak-anak dahulu. Cukuplah dengan seribu satu kesyukuran kerana berjaya menghabiskan madrasah Ramadhan yang ku kira cukup tidak puas merasai nikmat hari dan malamnya. Sungguh cepat hambatan masa, sehingga rupanya terlalu banyak yang tertinggal dan tidak sempat. Paling menyedihkan, aku gagal ke sana..waktu terlalu mencemburui, keadaan yang tidak mengizinkan!

Mungkin juga kerana emosi dan diri masih belum cukup lega, kerana aku..kami masih menanti. Penantian yang ku kira hanya tidak lama lagi akan berakhir, fokus mula lari..fikiran mula sesak, dan jasad lemah longlai melayan rasa yang menggila! Aku insan lemah..aku tidak sama seperti mereka..mereka yang sudah pasti..aku masih samar, tapi aku diletakkan bersama mereka..Oh Tuhan, singkapkan hikmah atas apa yang Kau takdirkan..agar jiwaku tenang!

Baru sebentar tadi ke University, keseorangan ke sana..sungguh aman dengan angin sepoi2 bahasa..ura-ura keputusan akan keluar mendesak ku ke sana..namun, yang di jangka sememangnya pejabat belum beroperasi kerana masih bercuti sempena hari raya. Lega sejenak..lega kerana tak cukup kuat rasa untuk menghadapi tulisan2 depan mata seorang diri, namun..jika esok pun..tentu keseorangan juga. Biarlah, 'bukroh!' itulah kata pakcik tadi..ye..esok.

Bukan ini keluhan, apatah lagi omelan di atas segala beban..cuma..tiada semua di sana faham, status aku masih di antara dua, kadang2 aku bisa tidak mempu memijak bumi yang nyata..emosi tercalar dengan kata dan bicara, aku akur..aku redha, kerana aku masih perlu untuk mendengar demi kebaikan diri. Kesamaran makin jelas menampakkan sebuah hakikat..yang hanya Allah Maha Mengetahui, andai apa jua pengakhirannya..aku pasti..itu yang terbaik..!

Selamat hari raya Aidilfitri..
Maaf atas segala silap dan salah..
kata-kata ibarat mata pedang yang tajam..sekali berkata menghiris hati mencalar emosi..
moga tiada kataku yang melukakan kalian..
keranaku hanya insan biasa..

mode : menunggu keputusan + menghabiskan urusan jaulah..doakan!


2 comments:

  1. k teah..
    sama2 kita banyak2 doa..
    doa untuk sebuah kejayaan dan paling penting doa untuk sebuah kekuatan untuk menghadapai apa jua ketentuan..

    :)
    ps:dont miss me

    ReplyDelete
  2. Ami..
    baik Ami..hanya Ami memahami, pasti Ami dpt rasa apa yg ku rasa..isk..

    Semoga Allah makbulkan doa semua!~

    ok, i'll not miss 'me' coz i'm missing u =)

    ReplyDelete