Tuesday, December 29, 2009

masalah itu comel

"masalah, please go away!"

"aaaa..tensionnya, masalah lagi, tak habis-habis datang"

"sedihnya, kenapa hidup aku selalu sahaja bermasalah"

*****************************
Seringkala, ungkapan-ungkapan rungutan diatas selalu sahaja meniti dibibir setiap insan yang ditimpa masalah atau ujian padanya. Mereka terasa diri sangat terbeban, lemah, rasa nak 'give up' dan sebagainya. Yang paling teruk, bila mana ditimpa ujian yang betul-betul menguji, terasa hidup tiada erti lagi dan segalanya telah berakhir. Selepas itu mulalah hati bersangka-sangka, dan fikiran juga semakin menggila. Kenapa begitu wahai insan, itu hanyalah sejenis masalah yang juga diciptakan oleh Dia. Sungguh tidak patut jika sebaik ciptaan Allah yakni manusia ini mengalah pada sesuatu masalah, pasti ada jalan penyelesaiannya. Bagaimana?

Mencari penawar bukannya senang, silap hari bulan padah semakin menghampiri. Allah masih sayang hambaNya, Allah takkan tinggalkan hambaNya. Ya, Allah takkan tinggalkan! Dia dan hambaNya,adalah apa yang hambaNya fikirkan..begitu dekat, rapat. Masa menjadi penawar. Kata-kata semangat terus ditabur. Tetapi, andai saat itu fikiran kacau bicara lembut terasa keras, senda gurau terasa ejekan dan kata nasihat ibarat hirisan pada hati. Mengapa? kerana segala cas negative menyelubungi diri, sehingga masalah yang dihadapan bagai asbab pengakhiran sebuah cita.

***********

mari mengenal apa itu MASALAH.

"sejak kecil lagi sebenarnya kita selalu berdepan dengan masalah. Betul tak? Bila kita lahir je dah bermasalah, sampai lah mati, proses hidup kita ni kan..dari awal sampai akhir adalah PERJUANGAN untuk HADAPI dan SELESAIKAN MASALAH."

hmmm....

"cuma..masalah ini ada yang besar, ada yang kecil, small matter and big problem. Sama ada kita yang kawal masalah atau masalah yang kawal kita tiada beza sangat, yang penting sejauh mana minda kita positif setiap kali berdepan dengan masalah.."

positif???

"macam ni, masalah-masalah ni..takkan berlaku tanpa izin Allah s.w.t..dan, masalah yang ada pelbagai atas bumi Allah ni, Allah s.w.t. takkan timpakan kepada seorang individu sahaja, lain orang..lain masalahnya bersesuaian dengan kemampuan.."

hmmm..

"secara mudahnya kita hadapi lah masalah yg dizinkan oleh Allah swt utk berlaku..dengan kekuatan yg dipinjamkan oleh Allah swt beserta yakin dan sabar. Apa yang pasti, kita takkan dizalimi oleh Allah dengan masalah-masalah yang diizinkanNya untuk berlaku..."

hm..betul..betul..

"satu lagi yang penting Allah swt tak kan benarkan sesuatu masalah berlaku ats muka bumi ni.. jika masalah tu adalah sia² dan tiada faedah utk kita.. "

rasa nak menangis..tersentak.

"nak menangis pun satu masalah juga, iaitu bagaimana kita boleh keluarkan air mata dan bagaimana kita nak hentikan air mata dari kluar-berhenti menangis ^-^ . Teruskan menangis sampai rasa lega, selagi mana Allah pinjamkan air mata tu, gunalah sebaik mungkin dengan positif.."

ok dah lega..kembali kepada masalah *-*

"sebenarnya kan, tiada istilah 'no problem' pun dalam hidup ni. Sebabnya kan, walaupun sesuatu masalah itu dapat dihadapi dan diatasi, masalah berikutnya akan menyusul tepat setelah masalah sebelumnya selesai. So, kesimpulan mudah tentang masalah ni..'mereka' ni comel-comel juga, sebabnya untuk orang islam, walaupun segarang mana mereka, mereka tetap bawa natijah dan kesan positif buat orang islam.."

ha...masalah comel? huu~

"kan kita kena kenali dan taaruf dengan masalah ini dengan berminda positif. Mereka ni adalah guru kepada kita mengikut aturan sunnatullah kerana dari mereka kita BELAJAR dan menjadi MATANG. Allah swt hanya memilih org yang layak sahaja utk mendapat didikan intensif dari masalah yg merupakan (guru²) ynag mendpt tauliah dari Allah swt . Allah swt membentuk, membina dan mendidik jiwa² hamba²nya dgn perantaraan masalah².."

tapi.........

"cuma..persoalannya, sejauh mana kita memandang dan menilai serta menghormati sesuatu masalah..yg merupakan perantaraan Allah swt dgn SunnahNya untuk kebaikan manusia.."

ye..bagaimana?

"mari kita lihat, pilihan yang ada *kita gunakan akal, emosi dan perasaan pinjaman kita ni utk terus tensen dgn masalah² yang comel² tu (walaupun garang)"

atau

"*kita manfaatkan sebaik mungkin masalah-masalah yang ada dalam erti kata, kita sedang dibina oleh Allah untuk menjadi hambaNya yang diredhai, terpulang kepada kita untuk menilai siapa kita disamping masalah-masalah.."

senyum...tanda kesyukuran Allah bagi nikmat senyum, tenang.

"tenangkan bila kita rasa Allah s.w.t. ada untuk kebaikan kita. Sekali lagi, senyumlah sambil melihat semua masalah-masalah disekeliling kita..=)"

adakah kita punya kemampuan untuk hadapi segala masalah-masalah ini?

"kita akn dikira tiada kemampuan..bila akal dah tak berfungsi, hati kita mati, kita hilang keyakinan dan pergantungan pd Allah swt, nafas kita sudah tiada, hayat telah ditamatkan. Semua ini, terkandung dalam diri kita yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t. selama ini, dari kecil sehingga besar. Nikmat kan? Kenapa sekarang kita perlu rasa hilang atau tiada kemampuan yang sebenarnya dari kecil kita hidup dengan diberi pinjam kemampuan itu.."

******
Tahniah! kerana diperkenalkan dengan masalah yang bermuka garang tapi lembut hatinya, kerana dengan adanya masalah itu, lebih mendekatkan hati kita kepada Allah secara langsung atau tidak langsung hari demi hari.. =)

++gerakkan hati dan minda,
tenang jiwa dengan rahmat pinjamanNya
yang bernama minda positif++


p/s : risau jika ada yang tak sampai maksud..harap-harap semua yang baca dapat faham dan amik faedahnya..
thanks a lot..pada SiFu =)

4 comments:

  1. masalah itu yang mematangkan kita...
    masalah itu yang membentuk kita...
    besar hikmah disebalik Allah kurniakn masalah..
    yang bezanya dan yang kreatifnya...mcam mana kita handle msalah..

    Moga Allah always guide kita...(^_^)

    ReplyDelete
  2. sinar,
    ye..setuju dengan kamu,masalah itukan GURU yang mengajar insan =)

    Moga Allah always guide kita.."ameen.."

    ReplyDelete
  3. orang selalu cakap..jadikan masalah itu PELUANG!

    ReplyDelete
  4. ami,
    yes..! PELUANG untuk maju ke depan..

    ReplyDelete